يك متخصص تغذيه گفت: اولين عامل چاقي ژنتيك است و تغذيه هايي پركالري و انرژي مطلق در مراتب بعدي قرار مي گيرد و براي جلوگيري از ابتلا به بيماري در آينده بايد حتما آنرا پيگيري كرد.

دكتر فرشته شهيدي، عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد رجايي و متخصص تغذيه و فيزيولوژي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: از مشخصه هاي فرد داراي وزن مطلوب متناسب بودن عضله چربي و استخوان در بدن است كه قدرت و توان و انرژي كافي براي انجام كارهاي روزمره اش داشته باشد.

وي افزود:‌بهترين شاخص براي اندازه گيري وزن كودكان شاخص توده بدني است در حقيقت وزن و قد كودك را در نمودار استاندارد قرار داده و تناسب وزن و قد را بررسي مي كنند فارغ از سنشان چون بچه ها در سنين به خصوص جهش رشدي دارند و اين نسبت ها به هم مي خورد.

وي به تعادل و تناسب در رژيم غذايي هر فرد اعم از كودك بزرگسال تاكيد كرد و گفت:‌تعادل يعني كالري مصرفي روزانه چقدر است همان قدر كالري از طريق غذا استفاده شود در اين صورت نه اضافه وزني وجود دارد ونه كاهش وزن تناسب هم به نسبت هاي مواد غذايي گفته مي شود كه درصد چربي كربوهيدارت ها و پروتيئن مورد نياز بدن چقدر باشد و همچنين ميزان ويتامين ها و مواد معدني به چه صورت است كه در كودكان بايد بيشتر به اين مسئله دقت نمود.

وي با اشاره به اينكه اولين و مهمترين شاخص چاقي عامل ژنتيك است عنوان كرد: يكي ديگر از مشكلاتي كه باعث اضافه وزن كودك مي شود نخوردن صبحانه است كودكان بايد صبحانه كامل بخورند صبحانه كامل صبحانه اي است كه پروتئين كربوهيدارت و ويتامين داشته باشد و گرسنگي شان را از بين ببرد تا كودكان سراغ مواد انرژي مطلق مانند تنقلات نروند كه هيچ ماده مغذي ندارند فقط انرژي زا هستند.

ميان وعده ها مهمترين نكته براي سلامتي تغذيه در بچه ها هستند
شهيدي با بيان اين مطلب افزود: نبايد سه وعده غذا با حجم بالا اكتفاده كرد بلكه اين سه وعده را به وعده هاي بيشتر با حجم كمتر در روز تبديل كرد و از آبميوه هاي طبيعي شير نان پنير و گردو و سبزي يا انواع دانه هاي روغني مانند بادام،‌پسته،‌فندق گردو و كشمش استفاده كرد كه هم در عين مفيد بودن انرژي زا هم هست بيسكويت به شرطي كه خيلي شيرين نباشد و از گندم كامل استفاده شده باشد مفيد است البته نه به مقدار زياد چون جلوي اشتها را مي گيرد.

وي در ادامه گفت:‌كودكان حتما بايد قبل از ساعت نه شب شام بخورند چون هر چقدر شام ديرتر مصرف شود غذا ديرتر هضم شده و كودك ديرتر به خواب مي رود و اين امر هم در سيستم گوارش اختلال ايجاد مي كند و هم موجب اضافه وزن مي شود.

وي خاطر نشان كرد: اگر بچه اي اضافه وزن داشته باشد بايد به اين نكته دقت كرد كه ابتدا بايد تدريجي وزن كم كرد در عرض هفته بيشتر از يك كيلوگرم كم نشود و هيچ ماده يا گروه غذايي از برنامه غذايي حذف نشود فقط بايد آنرا تعديل كرد و ديگر اينكه نبايد اجازه داد شكم كودك خالي بماند به تدريج و با وعده هاي زياد به كودك غذا بدهيم چون در اين صورت دستگاه هاي گوارشي انرژي مصرف كرده و اين عمل به هضم غذا كم كردن وزن كمك مي كند.

نقش ورزش در كنار تغذيه بسيار مهم است
وي با بيان اين مطلب افزد: تغذيه به تنهايي كافي نيست و نكته مهم تركيب ورزش و تغذيه است اگر در كنار تعديل كردن ميزان انرژي دريافتي فعاليت بدني و ورزش هم انجام دهيم و بهترين نتيجه را مي گيريم در كنار فعاليت هاي هوازي فعاليت هاي سرعتي و قدرتي را با توجه به توانايي و سن كودك مي توان استفاده كرد و اگر اينكار همراه با پدر و مادر انجام شود تاثير بيشتري خواهد داشت چون هم يك الگوي زنده دارند و هم انگيزه شان بيشتر مي شود.

وي در پايان گفت: چاقي و اضافه وزن كودك او را براي بسياري از بيماري ها در آينده مستعد مي كند گرفتگي هاي قلبي و عروقي در اثر فشار زياد ناراحتي هاي گوارشي به خاطر هضم چربي انواع سرطان ها از جمله اين بيماري هاست و همه اينها نتيجه بي تحركي و چاقي است ./ح

برچسب ها: اضافه وزن ، تغذیه ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار