آمریکا اعلام کرد درخواست عمرالبشیر رئیس جمهور سودان را برای دریافت روادید به منظور حضور در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بررسی می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، از ابتدای این هفته، واشنگتن و سازمان ملل در مقابل درخواست البشیر برای ورود به مقر سازمان ملل در نیویورک و در نتیجه ورود هواپیمای فردی که با حکم بازداشت دیوان کیفری بین المللی به جرم نسل کشی روبروست به خاک آمریکا، دچار چالش شده اند.

البته وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است عموما از لحاظ حقوقی موظف است به روسای جمهور و نخست وزیران کشورهایی که به مجمع عمومی سازمان ملل دعوت می شوند روادید بدهد اما یکی از سخنگویان این وزارت خانه به تازگی تصریح کرد با در نظر گرفتن حکم بازداشت بین المللی که برای البشیر صادر شده است، این احتمال وجود دارد که در مورد صدور روادید برای او بتوان استثنا قائل شد.

دیوان کیفری بین المللی عمر البشیر را به جنایات جنگی، نسل کشی و جنایات علیه بشریت در درگیری های دارفور در غرب سودان متهم و حکم بازداشت بین المللی علیه وی صادر کرده است.

وزارت خارجه آمریکا از روز دوشنبه تلاش های بشیر را برای سفر به نیویورک محکوم ولی در عین حال درخواست او را برای دریافت روادید رد نکرده است.

سازمان ملل هم از سودان خواسته است با دیوان کیفری بین المللی در مورد پرونده البشیر بیشتر همکاری کند.

بر اساس توافق نامه ای که در سال 1974 میان سازمان ملل و آمریکا امضا شد، مقامات آمریکایی نباید بر سر راه نمایندگان کشورهایی که می خواهند به مقر سازمان ملل در نیویورک بیایند مانع تراشی کند.

دیوان کیفری بین المللی هم روز چهارشنبه از مقامات واشنگتن خواست عمر البشیر را دستگیر کنند و به این دادگاه تحویل دهند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار