عضو هيئت رئيسه مجلس از آمادگي قوه مقننه به تخصيص اعتبار براي رفع معضل ريزگردها در لايحه اصلاح قانون بودجه 92 در صورت صلاحديد دولت خبر داد.

سيدشريف‌ حسيني نماينده اهواز در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، به عزم مجلس براي رفع معضلات ريزگردها اشاره كرد و گفت: كارگروه ويژه بررسي معضل ريزگردها در مجلس آمادگي دارند بين قواي مجريه و مقننه هماهنگي‌هاي لازم به منظور رفع مشكلات ريزگردها را پيگيري كنند.


وي افزود: در اين راستا مجلس آمادگي دارد در صورتي كه دولت بخواهد در اصلاحيه قانون بودجه 92 اعتبارات لازم را تخصيص دهد.

حسيني تاكيد كرد: البته چنين موضوعي بستگي به اولويت‌‌هاي كاري دولت دارد و در صورتي كه صلاح بداند اين مهم بررسي خواهد شد.

عضو هيئت رئيسه مجلس در ادامه تصريح كرد: البته تخصيص اعتبارات ويژه براي رفع معضلات ريزگردها در لايحه بودجه 93 لحاظ خواهد شد.

وي تصريح كرد: اميدواريم دولت جديد شرايطي را فراهم كند تا با تعامل بين قواي مجريه و مقننه معضل ريزگردها مرتفع شود.

وي گفت: بحث ريزگردها صرفا مربوط به استان خوزستان نبوده بلكه استان‌هاي جنوبي و حتي غربي كشور نيز با اين پديده مواجه هستند بنابراين توجه به اين معضلات مهم است.

اين در حالي پيشتر عبدالرضا مصري نماينده كرمانشاه و سخنگوي هيئت رئيسه مجلس از نصب دستگاه‌هایی در نقاطی از کشور به منظور مهار ریزگردها خبر داده و گفته بود : این دستگاه‌ها به صورت آزمایشی نصب شده و پس از بررسی نتایج این پایلوت با وضعیت گذشته میزان عمل‌کرد آن مشخص می‌شود.

وی میزان بازدهی دستگاه‌های مهار ریزگرد را خوب ارزیابی کرده و افزود : مهار و کاهش ریزگردها تنها به وسیله‌ی مسئولان استانی و کشوری حل نمی‌شود چراکه این معضل پدیده‌ای فراملی است که نیاز به هم‌اندیشی کشورهای همسایه به خصوص کشورهای عربی دارد.

مصري همچنين گفت: حمله آمریکا به عراق و کویت در تشدید این معضل تاثیرگذار بوده و موجب برهم خوردن بافت صحرا و بیابان‌های عربستان شده و به همین دلیل به کشور ما مخصوصا در نواحی غربی و جنوبی راه پیدا کرده است و مردم استان نباید تنها منتظر اقدامات مسئولان به منظور مهار این گردوغبار بنشینند، بلکه خود باید با استفاده از وسایل و اقدامات بهداشتی از عوارض و آسیب‌های تنفس در هوایی غبارآلود بکاهند و به دیگران نیز اطلاع‌رسانی کنند.

در اين رابطه عباس پاپی‌زاده نماينده مردم دزفول و عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي نيز در گفتگو  باشگاه خبرنگاران، از ادغام و بررسي دو طرح "الزام حمایت دولت از استان‌های مورد هجوم ریزگردها" و طرح "مبارزه با آلودگي هوا" در کارگروه محيط‌زيست این کمیسیون خبر داد گفت: با توجه به نزديکي مباحث دو طرح فوق، دو طرح "الزام حمايت دولت از استان‌هاي مورد هجوم ريزگرد‌ها" و طرح "مبارزه با آلودگي هوا" ادغام و تاکنون در 8 جلسه‌ کميته محيط‌زيست کميسيون کشاورزي و با حضور کارشناسان و ارگان‌هاي ذي‌ربط بررسي شده است.

وی در ادامه افزود: بندهايي از اين طرح بررسي شده، اما در حال حاضر نمي‌توان پيش‌بيني کرد که چه زماني طرح فوق به صحن‌علني مجلس خواهد رسيد.

عضو کميسيون کشاورزي مجلس با تأکید بر ضرورت حمایت دولت از مردم استان‌هایی که مورد هجوم ریزگردها هستند، گفت: ماهیت این طرح به حمایت ساکنان استان‌های مورد هجوم ریزگردها اختصاص دارد و آنچه که در طرح الزام حمایت دولت از استان‌های مورد هجوم ریزگردها، مدنظر است، توسعه بیمه‌های درمانی در این استان‌ها  و نحوه جبران خساراتي است که ريزگردها به بخش توليد و محيط‌زيست  اين استان‌ها وارد مي‌کند.

پاپي‌زاده با یادآوری دو فوریت طرح الزام حمایت دولت از استان‌های مورد هجوم ریزگردها، تصريح کرد: پس از اعلام نظر کمیته محیط زیست در خصوص این طرح، کمیسیون، تصمیم فوری را اتخاذ خواهد کرد که در نهایت نتیجه آن، به صحن علنی مجلس اعلام خواهد شد.

همچنين در زمان بررسي لايحه بودجه 92 سید سعید حیدری‌طیب نماينده كرمانشاه به توجه نمايندگان به ريز‌گردها اشاره كرده  گفته بود: تا قبل از این، چیزی به عنوان ردیف بودجه برای مهار ریزگردها در لایحه بودجه نداشته ایم اما در لایحه بودجه امسال برای این مهم ردیف در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در بودجه امسال 550 میلیارد تومان برای مهار ریزگردها دیده شده است.

این نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، گفت: برای اولین بار یک طرح یک فوریتی در قالب 6 ماده در خصوص مهار ریزگردها به مجلس ارائه دادم که خوشبختانه با رای بالایی یک فوریت آن به تصویب رسید و در حال حاضر به کمیسیون مربوطه رفته است.

حیدری طیب افزود: مهار ریزگردها از کانون، نصب دستگاه های آلاینده در داخل کشور، ارائه خدمات رایگان بیمارستانها به بیماران ناشی از گرد و غبار، پرداخت خسارت دولت به کشاورزانی که از گرد و غبار خسارت دیده اند، احیاء تالاب ها و ... از جمله مواردی است که در این طرحآمده است.

وی همچنین از خریداری سه دستگاه مهار ریزگردها از روسیه خبر داد و گفت: این سه دستگاه در نوار مرزی استانهای خوزستان، کرمانشاه و ارومیه نصب خواهد شد که تا حدود 70 درصد ریزگردها را جذب خواهد کرد.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، گفت: اجرای این طرح، کمک بسیار بزرگی به جمعیتی برابر با 15 میلیون نفر است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: پدیده ، ریزگرد ، دولت ، مجلس ، تعامل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۲
باسلام امیدوارم این معضل هرچه سریعتر حل بشه چون ما دراستان خوزستان خیلی از هوای آلوده از نظر گردوغباردررنج و مشقت هستیم لذا خواهشمندیم سریعتر اقدام بشه لازم میدونم دولت حق بدی آب وهوا به یارانه های استان خوزستان تخصیص دهد که اینکار عندعدالت اللهی است
آخرین اخبار