معاون سازمان محيط زيست، با بيان اينكه وجود ريزگردها موجب كاهش عمق و كدر شدن آب خليج فارس مي‌شود، گفت: بر همين اساس آب سنگ‌ها و مرجان‌هاي موجود در اين دريا از بين مي‌روند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران عبدالرضا كرباسي اظهارداشت: از بلوم‌هاي جلبكي نسبت به گذشته در سطح آب درياهاي كشور بسيار كاسته شده است.
معاون محيط زيست دريايي سازمان محيط زيست افزود: نشست ريزگرد روي آب‌هاي خليج فارس موجب شده تا از حجم بلوم‌هاي جلبكي در آب اين دريا به ميزان قابل توجهي كاسته شود.
وي ادامه داد: بر اساس آمار به دست آمده مشخص شده كه هم‌اكنون حدود هزار تن به ازاي يك كيلومتر مربع از خليج فارس نشست ريزگردها وجود دارد.
كرباسي يادآور شد: از زماني كه وزارت نيرو اقدام به ساخت سد در مناطق اطراف درياي خليج فارس كرد در واقع از ورود گل و لاي رودخانه‌ها به اين دريا جلوگيري كرد و موجب افزايش نيترات و فسفات و در نهايت موجب ايجاد بلوم‌هاي جلبكي در سطح آب اين دريا شد.
وي ادامه داد: البته افزايش جمعيت ساحل‌نشين در اين نواحي و عدم مديريت فاضلاب‌هاي خانگي به اين دريا در ايجاد بلوم‌هاي جلبكي بر سطح آب اين دريا تأثيرگزار بوده است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر ريزگردها تا حدي در كاهش ايجاد بلوم‌هاي جلبكي بر روي آب اين دريا موثر بوده‌اند، بيان داشت: البته اثرات منفي ورود ريزگردها بر روي آب اين دريا قابل تأمل است.
كرباسي اضافه كرد:‌ ريزگردها باعث مي‌شوند نرخ رسوب‌گذاري در خليج فارس بالا برود و در نهايت عمق آب اين دريا كاهش يابد؛‌ ضمن آنكه موجب مي‌شود كدورت آب بالا برود و همين مسئله نيز باعث از بين رفتن آب سنگ‌ها و مرجان‌هاي موجود در اين دريا مي‌شود.
معاون سازمان محيط زيست با بيان اينكه در سال 1387 بيشترين بلوم جلبكي بر روي سطح آب دريا شكل گرفته شد، يادآور شد: عمر بلوم معمولا دو تا سه روز است اما در اين سال عمر بلوم جلبكي به ماه‌ها رسيد همين امر صدمات فراواني را بر محيط زيست دريايي وارد كرد.
وي بيان داشت: از سال‌هاي گذشته خوشبختانه شاهد كاهش پديد آمدن بلوم‌هاي جلبكي در سطح آب خليج فارس هستيم. /ل
 
برچسب ها: جلبک ، دریا ، ریزگرد ، خلیج فارس ، سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار