به رغم اینکه فارس همواره در ایام تابستان با مشکل ریزگرد مواجه می شود اما وزارت نفت مصوبه جنگل کاری در مسیر خطوط نفت و گاز این استان به عنوان یکی از راهکارهای مهم کاهش ریزگردها را به دست فراموشی سپرده است.



به گزارش خبرنگار گروه استانهاباشگاه خبرنگاران، استانهای جنوبی و غربی کشور همواره در ایام تابستان با بحران هجوم ریزگردها مواجه می شوند.

استان فارس نیز بمانند سایر استانهای درگیر ریزگردها،در فصول گرم سال با این پدیده مواجه می شود که البته برای مقابله با این مشکل مصوبه ای نیز پیش بینی شده که شامل جنگل کاری در مسیر خطوط نفت و گاز است که تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

کارشناسان اعتقاد دارند که اجرای این مصوبه کمک بزرگی برای مهار ریزگردها در فارس خواهد بود که البته وزارت نفت به عنوان تخصیص دهنده اعتبارات طرح مذکور، تاکنون اقدامی برای این موضوع نکرده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: این استان از جمله استانهایی است که تحت تاثیر ریزگرد قرار دارد و باید برای مهار این پدیده تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

کاظم بردبار در ادامه سخنان خود به مصوبه جنگل کاری در مسیر عبور نفت و گاز از مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به فارس اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه مقرر شد که وزارت نفت اعتباری نزدیک به 10 میلیارد تومان طی پنج سال برای جنگل کاری درمسیرهای عبور نفت و گاز در استان فارس تخصیص دهد اما تاکنون این امر محقق نشده است.

وی با اشاره به پدیده ریزگردها در استان فارس گفت: با وجود اینگونه مشکلات، وزارت نفت به تعهدات خود پیرامون تخصیص اعتبار عمل نکرده و تاکنون بودجه ای برای این کار به استان پرداخت نشده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس این استان را یکی از استانهای آلوده به ریزگرد دانست و تاکید کرد: ریزگردها منشاء خارجی داشته و از شمال عراق و شرق عربستان وارد کشور می شوند به همین دلیل باید از منشاء اقداماتی برای مهار  این پدیده انجام شود.

بردبار افزود: استان فارس به ویژه مناطقی که در مسیر عبور گازرسانی قرار دارند بیشتر برای این پدیده مستعد هستند زیرا این مناطق بیابانی است.

.

وی گفت: با چنین وضعیتی استان فارس در فصل بهار و تابستان همانند استان خوزستان گریبانگیر این پدیده خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس تاکید کرد: بروز ریزگرد زندگی مردم به ویژه در شهرها را مختل می کند و علاوه براین پوششهای گیاهی و درختان جنگلی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه تخصیص این اعتبار به استان فارس به فراموشی سپرده شده، افزود: این اداره کل برای اجرایی شدن جنگل کاری در مسیر عبور نفت و گاز مطالعات زیادی را انجام داد و در این خصوص پروژه ای را ارائه داد اما متاسفانه اجرایی شدن این طرح به فراموشی سپرده شد.

بردبار ادامه داد: در این راستا ضروری است که اقداماتی صورت گیرد زیرا وجود پدیده ریزگرد زندگی مردم را مختل می کند.

در این میان نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر نیز گفت: دولت تعهدات زیادی در استان فارس داشته که به آنها عمل نکرده است.

جعفر قادری به گوشه ای از این تعهدات اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه می توان به تعهدات دولت در احداث مراکز آموزشی - تفریحی و... اشاره کرد که به هیچکدام از آنها عملی نشده است.

وی در خصوص بحث اختصاص بودجه برای جنگل کاری در مسیر نفت و گاز بیان کرد: این امر نیز از مصوبات دولت است که تاکنون عملی نشده است.

نماینده مردم شیراز ادامه داد: متاسفانه علاوه بر اینکه حجم قابل توجهی از این ریزگردها منشا خارجی دارد میزان زیادی نیز منشا داخلی دارد.

وی گفت: به عنوان نمونه خشک شدن دریاچه های استان فارس از جمله دریاچه پریشان، بختگان، مهارلو و... در به وجود آمدن پدیده ریزگرد در استان تاثیرگذار بوده است.

قادری با بیان اینکه خشکسالیهای اخیر در استان برای به وجود آمدن ریزگرد نیز تاثیرگذار بوده، گفت: در این راستا طی چند سال اخیر شاهد افزایش پدیده بیابان زایی در استان هستیم که این امر نیز برای به وجود آمدن ریزگرد تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به از بین رفتن مناطق مرتعی و جنگلی استان اظهار داشت: علاوه بر این در گذشته خوزستان دشتها و باتلاقهای زیادی داشت که در حال حاضر آنها از بین رفته اند و این امر در ورود پدیده زیرگرد از خوزستان به فارس تاثیرگذار است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پدیده ریزگرد زندگی مردم را مختل کرده، افزود: علاوه براین دشتهای عراق و دیگر کشورهای همسایه در ورود این پدیده به استانهای غربی تاثیرزیادی داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود کمبود آب را از دیگر دلایل آن دانست و بیان کرد: استفاده بی رویه از آب و برداشتهای غیرمجاز باعث شد که رویه خشکی دریاچه ها به سرعت پیش رود و هم اکنون به این مشکل روبه رو شویم.

قادری با بیان اینکه در صورت ادامه این روند وضعیت بحرانی تر می شود، گفت: در این راستا ضروری است که کارهای جدی از جمله افزایش پوشش گیاهی و ... برای مهار این پدیده انجام شود./ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.