اختیار دادن به مجلس نمایندگان برای تصمیم حمله نظامی به سوریه از سوی اوباما به طرز اعجاب آوری بیانگر بحران فاجعه آمیزی است که روش سیاسی اوباما در زیر آن نهفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از القدس، چنین تصمیمی با شخصیت اوباما منسجم است شخصیتی که مردم جهان و مردم آمریکا به آن عادت کرده اند. شخصیتی که به هنگام فشار مردد می شود و گامی به عقب بر می گردد کما اینکه در مساله نزاع فلسطین و اسرائیل نیز چنین چیزی رخ داد و عواقب مسئولیت تصمیم های مهم را به گردن نمی گیرد نه در آمریکا و نه در جهان. 

انصراف از حمله فعلی به سوریه به دلیل تجربه تلخ آمریکا در افغانستان و عراق و بحران اقتصادی آمریکا است. امری که بحران های سیاسی در لبنان و عراق و اردن و ترکیه را طوری افزایش داده که جغرافیا و حدود و کیان آن کشورها را تهدید می کند و مردم میانه رو و اعتدال گرایی مثل سوری ها را در معرض تهاجمات مسلحانه قرار داده است.

تردید آمریکا در حمله به سوریه هزینه هایی برایش به ارمغان خواهد داشت که سنگینی اش ده ها برابر بیش از حمله به خود سوریه است و نمی تواند با نشست های  سیاسی و سخنرانی ها و جشن ها و مراسم ها و پیمان های سیاسی با روسیه ای که خود مدير بخش بزرگی از جهان است، چنین شکستی را جبران کند.

بعد از اینکه تصمیم در مورد جنگ به کنگره سپرده شد اوباما خود را در شرایط سخت تری از تصمیم گیری در مورد جنگ می بیند چه کنگره موافق جنگ باشد یا مخالف آن . بی شک رئیس جمهور امریکا در حکومت و چگونگی اداره آن دچار شکستی خواهد شد که جبران پذیر نیست و برای اوباما روشن خواهد شد که بحث از صلح با ارجاع جنگ برای تصمیم گیری در مورد شروع یا توقف آن ، نتایج زیان بارتری از خود جنگ خواهد داشت.

در دوره نخست حکومت اوباما آرزوها و امیدهایی برای جهان عرب می داد اما وقتی که دید متجاوزان منطقه و در راس آنها، اسرائیل مثل اداره صلح که جایزه صلح نوبل را به وی دادند با او برخورد نکردند، غافلگیر شد.

جهانی که شاهد مصیبت های دخالت امریکا و زورگویی های آن در افغانستان و عراق بود، بعد ها متوجه شد که دخالت های وحشیانه امریکا که منجر به نتایج مصیبت باری شده است چیزی با آن برابری نمی کند مگر عدم دخالت آن.

این امر بر سوریه قابل انطباق است کما اینکه فلسطین و عراق و کشورهای دیگری نیز  از عدم  مسئولیت پذیری دولت آمریکا در قبال فجایع ای که به بار آورده است، رنج می برند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار