دانشمند و پزشک برجسته "تاجیکستان" در هشتادوهشتمین سال عمر خود چشم از جهان بست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، "حامد منصوراف" دانشمند و پزشک برجسته "تاجیکستان" در هشتادوهشتمین سال عمر خود چشم از جهان بست.
 
مراسم وداع و تشیع جنازه پیکر آن مرحوم  با حضور مقامات دولتی، مجلس، خویشاوندان، اهل علم و فرهنگ در حوالی ساختمان پژوهشگاه آکادمی علوم "تاجیکستان" برگزار شد.
 
"ممدشا الال‌اف" رئیس آکادمی علوم "تاجیکستان" درگذشت این دانشمند و پزشک برجسته را ضایعه بزرگ علم پزشکی در این کشور دانست.
 
وی گفت: استاد منصوراف از دانشمندان و پزشکان خوب در رشته مطالعه معده، روده و بیماری‌های آن بودند و نام وی در محدوده اتحاد شوروی سابق معلوم و مشهور بود.
 
الال‌اف همچنین افزود: این استاد تا حدود یک ماه قبل از روز مرگ خود در خدمت مردم بود و با استفاده از شرایط و ظرفیت پژوهشگاهی که خود سمت رئیس افتخاری آن را داشت به مردم خدمات پزشکی ارائه می‌کرد.
 
وی با اشاره به اینکه منصوراف سهم چشمگیری در توسعه علوم "تاجیکستان" داشت، تأکید کرد که این پژوهشگاه به دست این استاد ارجمند راه‌اندازی شده که در میان مردم نیز به عنوان «پژوهشگاه منصوراف» شناخته شده‌ است.
 
"نصرت‌الله سلیم‌اف" وزیر بهداشت "تاجیکستان" در این مراسم، قابلیت و سطح دانش تخصصی منصوراف را منحصر به فرد دانست و افزود: استاد مرحوم از جمله چند شخصیت و دانشمند مشهور و دارای جایگاه در جامعه اتحاد شوروی پیشین بود که توصیه‌های علمی وی از اعتبار و ارزش خاصی در میان اهل علوم و پزشکان برخوردار است.
 
وی تصریح کرد: استاد منصوراف تا روزهای آخر عمر کار و فعالیت پژشکی را قطع نکرده که این را می‌توان نمادی برای شاگردان وی دانست.
 
جسد این دانشمند رشته پزشکی "تاجیکستان" پس از پایان مراسم تشییع در آرامگاه موسوم به «لچاب» در حومه «دوشنبه»، محلی که شخصیت‌های زبده علم و فرهنگ تاجیک تدفین شده‌اند به خاک سپرده شد.
 
بنابراین گزارش، حامد منصوراف سال 1925 در شهر بخارا شریف متولد شده و دوران تحصیلی خود را در شهر سمرقند به پایان رسانده است.
 
وی در 3 سال همچنین در آکادمی علوم طبی اتحاد شوروی در مسکو دوران دکترا را آموزش و تکمیل کرده و پس از آن به "تاجیکستان" بازگشته و در دانشگاه طبی به نام ابوعلی ابن سینا مشغول کار و تدریس دانشجویان شده‌ است.
 
وی از جمله دانشمندانی بود که با حضور در نشست و کنفرانس‌های علمی پزشکی در روسیه، انگلیس، آمریکا، مجارستان، بلغارستان، لهستان و آلمان شرکت و سخنرانی کرده و تقدیرنامه‌های علمی‌ از سوی جامعه پژوهشگران این رشته دریافت کرده است.
 
این دانشمند فرهیخته از سال 1978 عضو آکادمی علوم "تاجیکستان" و تا آخر عمر رئیس افتخاری پژوهشگاهی واقع در مرکز شهر دوشنبه بود.
 
وی 12 کتاب، بیش از 700 مقاله و رساله علمی در این رشته نوشته که بخشی از آنان به زبان‌های مختلف و در کشورهای دنیا منتشر شده‌اند.
 
منصوراف از خویشاندان خانواده استاد «صدرالدین عینی» نویسنده و دانشمند برجسته و پایه‌گذار ادبیات دوران شوروی تاجیک بوده و بنابر گفته‌های خود وی زمان نوجوانی و جوانی‌اش‌ را تحت سرپرستی این شخصیت بزرگ و شناخته‌ شده گذرانده‌ است.
 
انتهای پیام/

منبع:فارس
برچسب ها: گزارش ، باشگاه ، خبرنگاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار