رئیس جهاددانشگاهی کشور گفت: سیاست های کلان جهاد دانشگاهی نیازمند بازتعریف و مهندسی مجدد است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمد حسین یادگاری در همایش هم اندیشی نقش جهاد دانشگاهی در دهه پیشرفت و عدالت در تبریز خواستار آسیب شناسی جهاد دانشگاهی بعد از گذشت 32 سال از تاسیس این نهاد انقلابی شد.

وی خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهی مصمم است دبیر خانه تحول راهبردی را در این نهاد راه اندازی کند تا با همراهی نخبگان علمی و دانشگاهی آسیب ها ، فرصت ها و تهدید های پیش روی این نهاد شناسایی شود.

وی ادامه داد: همچنانکه مقام معظم رهبری خواستار ورود جهاد دانشگاهی به عرصه های تولید علم شده اند، ما نیز تمام تلاش خود را برای برآورده سازی این خواسته ها به کار می بریم.

وی با اشاره به برخی از تهدیدات پیش روی جهاد دانشگاهی گفت: متاسفانه ظرفیت های واقعی جهاد دانشگاهی محقق نشده است و اهداف و مصوبات سال های دور به فراموشی سپرده شده است.

یادگاری ادامه داد: خروج مراکز جهاد دانشگاهی از بطن دانشگاه ها عاملی بود برای کاهش ارتباط دانشگا ها و جهاد دانشگاهی، در آن دوران نقشه راه شفافی برای آینده جهاد دانشگاهی طراحی و برنامه ریزی نشد و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: بدون شک مصوبات موثری در شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن دوران تصویب شده ولی امروز تبدیل تولیدات به محصول نیازمند تعریف ردیف های اعتباری است.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به سابقه جهاد دانشگاهی در بدنه نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۱۶ مرداد ۱۳۵۹ ستاد عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را در راستای اهداف انقلاب فرهنگی ایران تاسیس کرد، با تبدیل ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه جهاد دانشگاهی در ۱۱ آذر ۱۳۶۵ بازنگری و تصویب شد، در این اساسنامه بر فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاکید شده است و همچنین در ۲۲ آبان ۱۳۶۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور معرفی کرد که علاوه بر این انجام فعالیت‌های علمی و فرهنگی هم بر عهده این نهاد گذاشته شد.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: جایگاه جهاد دانشگاهی جایگاهی جهادی و ارزشمند است، رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول سالیان متمادی بر این نکته تاکید کرده‌اند که جهاد بر اساس تقوا پایه گذاری شده است و این نهاد را امید انقلاب دانسته اند .

دکتر یادگاری اضافه کرد: جهاد دانشگاهی در آغاز با این هدف تاسیس شد که زمینه ای برای فعالیت دانشگاهیان فراهم کند اما متأسفانه این هدف تاکنون محقق نشده است. جهاد دانشگاهی آن طور که باید در بین دانشگاهیان شناخته شده نیست.

وی ادامه داد: وظیفه ما طبق فرمایشات رهبری، حضور در دانشگاه‌ها، انتقال فرهنگ جهادی برای ایجاد خودباوری و غرور ملی در بین قشر جوان در داخل دانشگاه است. این مورد هم با کارهای تحقیقاتی، فرهنگی و پژوهشی امکان پذیر است.

دکتر یادگاری در خصوص تاکید بر انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها گفت: انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها تنها تغییر ظاهری نیست خوب درس خواندن و تاکید بر پژوهش محوری از مولفه های انقلاب فرهنکی محسوب می شود.

وی خواستار برگزای جلسات هم اندیشی توسط مراکز جهاد دانشگاهی استان ها شد و گفت: انتظار داریم استانها با برگزاری جلسات هم اندیشی با حضور فرهیختگان دانشگاهی ، پژوهشی و حوزوی پل ارتباطی دانشگاه و صنعت را پر رنگ تر کنند.

دکتر یادگاری گفت: نباید فراموش کنیم جهاد دانشگاهی همواره جلوتر از دیگر مراکز بوده است و امروز می بایست با تفکر ایده تا محصول و کاربردی سازی پژوهش ها همواره پیش قدم در ارتباط صنعت و دانشگاه باشد.

وی افزود: در خصوص ارتباط با صنعت انتظار می رود هر استان نسبت به مقتضیات خود وارد میدان شده و خروجی فعالیت های خود را به صورت مستند سازی شده با تشکیل قطب های ارتباط دهنده ارائه کند.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی جهاددانشگاهی در سال های اخیر گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند فعالیت قرآنی جهاد دانشگاهی باید فاخر باشد ما نیز تلاش کردیم در خصوص فعالیت های قرآنی و فرهنگی با تاکید بر کارهای تحقیقاتی و انجام پروژه های اجرایی قدم های موثری بداشته باشم.

وی ایجاد ارتباط میان حوزه و جهاد دانشگاهی را از دیگر برنامه های شاخص این نهاد انقلابی عنوان کرد./س

 

 

 

برچسب ها: نیازمند ، بازتعریف ، مجدد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.