نظام سیاسی "قرقیزستان "دموکراسی پارلمانی است حكومت اين كشور به شكل جمهوري و متشكل از يك مجلس است كه در برگيرنده يك شوراي عالي است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، تا پیروزی کمونیست‌ها در شوروی پیشین، "قرقیزستان" بخشی از ترکستان روسیه بود.‌ سپس در سال ۱۹۲۶ میلادی، یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی شد.

 "قرقیزستان" پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، مستقل شد و "عسگر آقایف"، رهبر حزب کمونیست "قرقیزستان"، به ریاست جمهوری این کشور رسید.

 آقایف از آغاز استقلال این کشور تا سال ۲۰۰۵ میلادی قدرت را بدست داشت و می‌خواست تا پایان عمر در مقام ریاست جمهوری باشد. از این رو، در اوایل فوریه ۲۰۱۰ به‌دنبال مجموعه‌ای از شورش‌ها قربان‌بیک باقی‌اف رئیس‌جمهور "قرقیزستان" سرنگون و آشوب‌هایی در این کشور فقیر آسیای میانه به‌وقوع پیوست که طی آن مردم پایتخت شورش کردند و به کاخ ریاست جمهوری و مجلس هجوم آوردند.

 
به این ترتیب، عسگر آقایف به روسیه پناهنده شد و قربان‌بیگ باقی‌یف به جای او به ریاست‌جمهوری رسید و انقلاب لاله‌ای "قرقیزستان" به وقوع پیوست.

 ۵ سال بعد در سال ۲۰۱۰ میلادی مردم "قرقیزستان" در اعتراض به فساد مالی و گرانی قیمت برق به خیابان‌ها ریختند و دولت قربان بیگ باقی‌یف را سرنگون کردند. سپس رهبر مخالفان رزا آتونبایوا یک دولت موقت در پایتخت تشکیل داد و خواستار استعفای قربان بیگ باقی‌یف شد.

روسیه اولین کشوری بود که تغییر رژیم "قرقیزستان" در ۷ آوریل ۲۰۱۰ را به‌رسمیت شناخته و با توجه به موضع‌گیری‌های رسانه‌ای این کشور علیه قربان‌بیک باقی‌یف، مظنون به دامن زدن به آشوب‌های ماه آوریل و تحولات در "قرقیزستان" شد.
 
پس از ناآرامی‌های خشونت‌بار" قرقیزستان" که موجی از نگرانی را در کشورهای منطقه از نضج‌گیری جریان‌های خشونت‌بار قومی و قبیله‌ای در آسیای مرکزی پدید آورده بود، کمتر کسی گمان می‌برد که به فاصله‌ای اندک از این رویدادهای در نوع خود خشن و پرتلفات، در سازوکاری دموکراتیک، اولین و تنها نظام پارلمانیستی در آسیای میانه شکل گیرد اما چنین نظامی در این کشور شکل گرفت.

 در واقع نظام سیاسی "قرقیزستان "دموکراسی پارلمانی است حكومت اين كشور  به شكل جمهوري و متشكل از يك مجلس است كه در برگيرنده يك شوراي عالي است .قوه مجريه نيز شامل يك رئيس دولت و نخست‌وزير و كابينه مي‌شود .

 قوه قضائيه مركب از شوراي عالي ، دادگاه قانون اساسي ، ديوان عالي قضايي و دادگاه هاي محلي است .قرقيزستان به هفت استان داراي ادارات محلي تقسيم شده است .

انتهاي پيام/
برچسب ها: گزارش ، باشگاه ، خبرنگاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار