در کنار نمایندگان اسرائیل، دیپلمات‌های عربستان سعودی نیز سعی دارند تا آمریکا و اتحادیه اروپا را متقاعد کنند که مصر را هدف تحریم‌های خود قرار ندهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "اینفورمیشن کلیرینگ هاوس" در مقاله‌ای به قلم "‌انشل پفر" می‌نویسد: اسرائیل در اقدامی باورنکردنی، با گروهی از کشورهای خاورمیانه در خصوص بحران حاکم بر مصر، به توافق رسید.

*** اتحاد عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی با اسرائیل در خصوص مصر
عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی، در ائتلافی غیررسمی به اسرائیل پیوستند و هدفشان حمایت و پشتیبانی از دولت موقت مصر است.
کشورهای عرب عمدتا سنی، شدیدا تمایل دارند که با اخوان المسلمین و ایران مقابله کنند. در خصوص اسرائیل نیز، تهدید فزاینده گروه‌های جهادی در شبه جزیره سینا، ارتش این رژیم را به همکاری‌های بی‌سابقه‌ای با مصر سوق داده است.
به رغم حیرت و وحشت بین المللی در خصوص سرکوبی خونین معترضان اخوان المسلمین در خیابان‌های قاهره و دیگر شهرهای مصر، مقامات اسرائیل، بی سر و صدا با رهبران کشورهای غربی برای حمایت و پشتیبانی از دولت موقت مصر، مذاکره می‌کنند.

*** اسرائیل و عربستان تلاش می کنند که مانع تحریم مصر توسط غرب شوند
در کنار نمایندگان اسرائیل، دیپلمات‌های عربستان سعودی  نیز سعی دارند تا آمریکا و اتحادیه اروپا را متقاعد کنند که مصر را هدف تحریم‌های خود قرار ندهند.
هرچند ممکن است پادشاهی عربستان سعودی به شدت مذهبی باشد اما از اخوان المسلمین حمایت نمی‌کند؛  چرا که در ریاض، نسبت به این گروه، به عنوان گروهی از انقلابیون خطرناک، سوء ظن شدیدی وجود دارد.
در حال حاضر، سعودی‌ها در کنار دیگر همسایگان خود در حاشیه خلیج فارس، از جمله امارات متحده عربی و بحرین، وعده کمکی 12 میلیارد دلاری به مصر داده‌اند که این به مراتب بیش از میزانی است که آمریکا به این کشور کمک می‌کند.

*** دولت موقت مصر به رابطه خود با اسرائیل اعتراف کرد
از آنجاییکه اسرائیل و عربستان سعودی هیچ گونه روابط رسمی با یکدیگر ندارند، اتحاد منطقه‌ای آنها می‌تواند حاکی از شکل گیری محوری خطرناک در آینده باشد.
مقامات رژیم صهیونیستی در مورد این موضوع سکوت اختیار کرده و به این حقیقت اذعان کرده‌اند که هرگونه دخالت اسرائیل در امور مصر، به بروز مشکلات داخلی برای دولت فعلی تحت حمایت ارتش در قاهره و همینطور در روابط آن با سایر کشورهای عربی منجر خواهد شد.
اما عدلی منصور، مشاور رئیس‌جمهور موقت مصر در مصاحبه‌ای تلویزیونی، به روابط امنیتی بین این کشورها اعتراف کرد و گفت: «این برای اسرائیل امری طبیعی است که بر حوادث یک کشور همسایه نظارت کند» و چنین فعالیتی، برای جلوگیری از وخامت اوضاع در سینا ضروری و «به نفع کل منطقه» است.

*** اسرائیل و مصر، متحدان ضمنی 30 ساله در منطقه
از زمان امضای پیمان کمپ دیوید، یعنی به مدت بیش از سه دهه است که اسرائیل و مصر، متحدان ضمنی در منطقه به شمار می‌روند. هرچند در ظاهر به نظر می‌رسد که روابط این دو کشور بسیار سرد است اما سفارت‌های اسرائیل در قاهره و مصر در تل آویو همچنان باز هستند.
هنگامیکه در ژانویه 2011، زمزمه‌هایی از انقلاب مصر به گوش رسید، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از دولت اوباما و سایر کشورهای غربی خواست تا همچنان به حمایت خود از حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر در آن زمان ادامه دهند.

*** مقامات رژیم صهیونیستی از ظهور السیسی به عنوان رهبر موقت مصر، خشنود هستند
هشدارهای نتانیاهو از سوی آمریکا و غرب نادیده گرفته شد و با وجودی که دولت محمد مرسی، نماینده اخوان المسلمین، قول داد که هیچ یک از موافقت‌نامه‌های بین المللی مصر، از جمله پیمان صلح با اسرائیل را لغو نکند، اما روابط دوجانبه بین این دو کشور صدمه دید.
در حال حاضر نیز که محمد مرسی برکنار شده و طرفداران اخوان المسلمین در خیابان‌ها کشته می‌شوند، مقامات رژیم صهیونیستی از ظهور ژنرال عبد الفتاح السیسی، به عنوان رهبر موقت مصر خشنود هستند. به طوریکه یکی از مقامات ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی گفته است: «ما السیسی را می‌شناسیم و می‌توانیم با او معامله کنیم.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار