یک کارشناس سیستم های اعلام و اطفاء حریق گفت: یکی از چالش های موجود در سیستم های اعلام و اطفاء حریق نبود استاندارد ملی در خصوص تعیین صلاحیت تجهیزات وارداتی و انطباق تجهیزات تولید داخل با شرایط مصرف در کشور است .

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ اخوان کارشناس سیستم های اعلام و اطفاء حریق در حاشیه پنجمین نمایشگاه سیستم ایمنی و حفاظت گفت: یکی از چالش های موجود در سیستم های اعلام و اطفاء حریق نبود استاندارد ملی در خصوص تعیین صلاحیت تجهیزات وارداتی و انطباق تجهیزات تولید داخل با شرایط مصرف در کشور است، کشورهایی که در زمینه اعلام و اطفاء حریق پیشرفته هستند، قوانین بین المللی را در این زمینه تدوین کردند که کشورمان نیز از همین استانداردها استفاده می کند در حالی که این استانداردها باید با شرایط جاری کشور منطبق و بازنگری شوند.

وی افزود: استانداردهای بین المللی شامل BS و یا NFPO که استانداردهای طراحی سیستم های اعلام و اطفاء حریق هستند، استانداردهای EN و NFPA استاندارد های تولید محصول هستند که در صورت لزوم به تولید داخل باید بومی سازی شوند.

این کارشناس سیستم های اعلام و اطفاء حریق تصریح کرد: متاسفانه با توجه به عدم وجود آزمایشگاه های حرفه ای ویژه حریق و نبود امکانات آزمایشگاهی و مکانیکی برای بررسی محصولات داخلی یا خارجی صرفا به بررسی تاییدیه های بین المللی محصولات وارداتی اکتفا می شود که بیش از 50% محصولات وارداتی فاقد استانداردهای لازم است.

اخوان اظهار کرد: در حال حاضر مسولیت آن با سازمان آتش نشانی است ولی باید تعاملی با سازمان آتش نشانی و گمرکات کشور به وجود بیاید تا از ورود محصولات فاقد استاندارد جلوگیری و به منظور افزایش سطح ایمنی عمومی و آگاهی مشتریان اقدام پذیرد.

وی عنوان کرد: راه کار حل این معضل، تشکیل اتحادیه یا صنف مستقل و ایجاد یکپارچگی بین واردکنندگان کالا، ترجمه و تدوین استانداردهای جدید، ارتقای دانش کارشناسان مرتبط به ویژه کارشناسان سازمان آتش نشانی از اقدامات اولیه است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سازمان آتش نشانی باید به صورت محلی یا استانی نسبت به تدوین استانداردهای قوانین لازم الاجرا به صورت دقیق تر و احراز صلاحیت عملکرد آنها در حوزه واردات، مشاوره، طراحی، نصب و اجرا سخت گیری بیشتری اعمال کند و تمام قوانین مرتبط با تجهیزات اعلام و اطفاء حریق و شیوه های ممیزی آن را با روشهای مصطلح مورد استفاده عموم قرار دهد.

وی در پایان گفت : این نمایشگاه در ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی، حد فاصل خیابان شهید علی اکبری و شهید مفتح، مصلی بزرگ امام خمینی (ره) از ساعت 10:30 الی 19:30 برای بازدید عموم در حال برگزاری است.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: صلاحیت ، اطفا ، حریق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار