رییس حزب دروزی "سیوسیالیست ترقی‌خواه" لبنان، ضمن دعوت از گروه ها و احزاب مختلف لبنانی به گفتگو و مذاکره، تاکید کرد مسئول انفجار در جنوب بیروت اسرائیل است زیرا به دنبال انتقام جویی از لبنانی هاست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ "ولید جنبلاط" در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین درباره انفجاری که در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت روی داد، گفت: به شدت این انفجار را محکوم می کنم. این یک اقدام خرابکارانه علیه مردم شریف لبنان در منطقه ضاحیه و علیه ثبات و امنیت لبنان است. من ضمن محکوم کردن شدید این انفجار به خانواده های شهدا تسلیت می گویم و برای مجروحان نیز آرزوی شفا دارم.

جنبلاط درباره اینکه احتمال دارد برخی گروه های تندرو وابسته به مخالفان در سوریه در این انفجار دست داشته باشند، گفت: اگر وارد این تسلسل جهنی شویم و این بیانه ها را باور کنیم، وارد مسیر نامشخصی می شویم.در گذشته نیز یکی از این گروه ها اعلام کرد که نماینده ارتش آزاد است، که تکذیب شد.

وی افزود: بهترین راه برای عبور از اختلاف هایمان به عنوان احزاب در لبنان این است که با چشم پوشی از برخی لجاجت ها وارد گفتگو با یکدیگر شویم و تلاش های امنیتی و سیاسی و نظامی را برای جلوگیری از اقدامات خرابکارانه که ممکن است در هر نقطه ای از لبنان روی دهد، افزایش دهیم. امروز انفجار در منطقه ضاحیه روی داد، اما ممکن است فردا مناطق دیگری هدف قرار گیرد. اسرائیل برای چنین اقدامات خرابکارانه آمده است.

جنبلاط درباره گمانه زنی اش در خصوص اینکه چه طرفی ممکن است در پس انفجار ضاحیه باشد، گفت: من اسرائیل را متهم می کنم. امروز به همه شهدای لبنان و مقاومت لبنانی ها در برابر تجاوزگری های سال دو هزار و شش اسرائیل درود می فرستم. من اسرائیل را متهم می دانم. اسرائیل به علت شکستش در سال دو هزار و شش به دنبال انتقام است.

وی گفت: گروه ها و احزاب سیاسی لبنان باید از لجبازی و تنگ نظری دست بردارند و به گفتگو بپردازند. ما می دانیم که در کشور اختلاف های زیادی وجود دارد، اما اختلاف ها با گفتگو و تشکیل دولت وحدت ملی باید حل شود.

جنبلاط درباره روابط خود با حزب الله نیز گفت: روابط و تماس ما با حزب الله هیچ زمانی قطع نشده است. با وجود اختلاف سیاسی ما با حزب الله درباره سوریه، تماس و گفتگوی ما هیچ وقت قطع نشده است.

جنبلاط تصریح کرد: پیشنهاد من برای لبنان تشکیل دولت وحدت ملی و افزایش همکاری و هماهنگی امنیتی بین نهادهای رسمی است. حزب الله نهاد امنیتی دارد و مانعی ندارد که برای رویارویی با اقدامات خرابکارانه با نهاد امنیتی حزب الله هماهنگی صورت گیرد.

وی در خصوص اینکه اتحادیه اروپا حزب الله را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد گفت: چنین تصمیم هایی در واقع توطئه است. سفیران برخی کشورها اعلام کردند که حزب الله گروهی نظامی و گروهی سیاسی دارد که گروه نظامی آن تروریست است.

وی افزود: از وجود تنش و اختلاف های طایفه ای در لبنان تنها اسرائیل سود می برد، همان گونه که از وجود تنش در کشورهای عراق و سوریه بهره برداری می کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار