در شرايطي كه محصولات مشابه با نام‌هاي تجاري متفاوت از نظر كيفيت به هم نزديك مي‌شوند، بسته بندي عامل مهمي در ايجاد برتري وتمايز محصول مورد نظر نسبت به محصولات مشابه به شمار مي‌آيد.

مهندس شهرزاد اسفرجاني مدرس دانشگاه در حوزه‌هاي بسته بندي، برند و تبليغات در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: طراحي بسته بندي نقش ارزنده‌اي را در جريان اقتصادي جوامع ايفا مي‌كند و صادرات كالاها بيش از آنكه به كيفيت محصول وابسته باشد به طراحي خوب بسته بندي و مورد پسند خريدار وابسته است.

وي در خصوص تغييرات اجتماعي چند دهه اخير اظهار داشت: به همراه رشد تكنولوژي و صنعت ازدياد جمعيت شهرنشين، كار كردن خانم‌ها در خارج از منزل، استفاده از اتومبيل براي خريد، به وجود آمدن سوپرماركت‌ها و فروشگاههاي بزرگ باعث شد تا زماني كه براي خريد اختصاص داده مي‌شد، كوتاه تر شود و هر بسته با بسته مجاور خود براي جلب توجه رقابت كند.

وي در ادامه تصريح كرد: بسته بندي از يك وسيله ساده محافظت محصول به يكي از عوامل اصلي فروش بدل گشت و حلقه اصلي زنجيري شد كه توليد كننده را به مصرف كنند مرتبط مي‌نمايد.

محافظت از كالا اصلي ترين وظيفه بسته بندي است و اين محافظ از هر جنسي كه باشد. بايد كالا را به خوبي در بر گيرد و آنها را در بعضي موارد در مقابل ضربه وتكان حفظ و در مواردي وزن كالا را تحمل كند.

اسفرجاني افزود: تكنولوژي امروز امكانات بيشماري را براي سهولت مصرف فراهم آورده كه نبايد به گستردگي آن بي توجه بود در شرايطي كه محصولات مشابه با نام‌هاي تجاري متفاوت از نظر كيفيت به هم نزديك مي‌شوند، بسته بندي عامل مهمي در ايجاد برتري وتمايز محصول مورد نظر نسبت به محصولات مشابه به شمار مي‌آيد. برخي از توليد كنندگان با توجه به نقش بسيار مهم بسته‌ها در فروش كالاها بسته‌هاي خود را به گونه‌اي طراحي مي‌كنند كه امكان استفاده مجدد بسته پس از مصرف محصول نيز وجود داشته باشد. مثلا ظروف شكلات و بيسكويت پس از مصرف محصول براي نگهداري اشياء ديگر استفاده مي‌شوند.

اهميت اين امر از اين روست كه تاثيرات تبليغي يك بسته تا مدت‌هاي مديدي در برابر ديدگان مصرف كنندگان باقي مي‌ماند.

وي خاطر نشان كرد: امروزه مصرف كنندگان به اطلاعات محصول بيش از هر زمان ديگري اهميت مي‌دهند كه اين امر از قبيل جدول ارزش غذايي، كيفيت، مشخصات محصول، محيط زيست و حمل و نقل مواد غذايي را شامل مي‌گردد. كه اين امر در طراحي اهميت بسياري دارد و بايد مورد توجه توليد كنندگان قرار گيرد.

اين مدرس دانشگاه در خصوص ارتباط بسته بندي كالا با حفظ محيط زيست نيز عنوان داشتند در سال‌هاي اخير بسته بندي كالاها خسارات متعددي را به محيط زيست وارد كرده و تخريب آن را به دنبال داشته است. تحقيقات نشان مي‌دهند تمايل مصرف كنندگان به استفاده از بسته بندي طرفدار محيط زيست، بيشتر شده است به طوري كه اكثر آنها به دنبال خريد آن دسته از محصولات و مواد غذايي هستند كه داراي چنين بسته بندي‌هايي باشند.

در انتها اسفرجاني افزود: در حالي كه چند سال بيشتر از عرضه بسته بندي با دوام به بازار نمي‌گذرد آخرين مواد و فناوري‌هاي جديد بيانگر اشتياق توليد كنندگان براي خلق ابداعات نوين در اين زمينه مي‌باشند از اين رو طراحي مناسب در مورد بسته بندي در جهت كاهش كمي زباله جايگاه ويژه‌اي پيدا مي‌كند كه توجه متخصصين در اين امر الزامي به نظر مي‌رسد. صنايع و كارخانه‌ها ضمن استفاده از فناوري جديدتر موادي را مورد استفاده قرار دهند كه محصولات حاصل از آنها عمر طولاني تري داشته و مجددا قابل بازيافت باشد و بتوان آنها را مرمت، بازسازي و تعمير كرد.

برچسب ها: بسته بندی ، تجارت ، محصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار