موزه و سفره خانه حمام قلعه همدان در ماه مبارک رمضان با سفره های افطاری سنتی و غذاهای بومی استان همدان میزبان گردشگران است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت : حمام‌قلعه یکی از بناهای تاریخی در همدان است که به نوعی موزه مردم‌شناسی  است و در آن ماه رمضان امسال آش های سنتی و دیزی یخمی همدان و سوغاتی های خوراکی دیگری از جمله کماج حلوا زرده ، انگشت پیچ ، گردو و شربت شیره  در پای سفره های افطاری به گردشگران و مهمانان داده می شود.
ایزدی افزود:این حمام که در محله‌ای قدیمی به همین نام و در مجاورت محله (قاشق‌تراشان) واقع شده است، در زمینی به مساحت یک هزار و 700 متر مربع بنا شده است و قدمت آن به دوران قاجاریه باز می‌گردد.
وی با بیان اینکه حمام‌قلعه یکی از حمام‌های تاریخی همدان است که در سال 88 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت به موزه حمام تغییر کاربری داد گفت : پس از انجام مرمت‌های اساسی در این حمام، تعمیر دیوارها و جداره‌های خارجی و داخلی و مرمت قسمت‌های داخلی فضای حمام انجام و به موزه  تبدیل شد.
مسئول موزه حمام قلعه همدان با بیان اینکه حمام قلعه به شکل سرد و گرم بوده است، افزود: ورودی این حمام به شکل هشتی بوده که پس از گذشتن از این هشتی به حمام سرد و سپس گرم وارد می‌شویم.
پیری با بیان اینکه حالت سقف هم گنبدی شکل و مرمت شده است، ادامه داد: این حمام مانند سایر حمام‌های تاریخی کشور، در آن رگ‌زنی رخ می‌داده است که این مورد به شکل مجسمه در حمام کار شده است.
وی گفت: موزه این حمام به صورت مردم‌شناسی تعریف شده است، به طوری که در زمان گذشته فردی که جلوی در ورودی حمام مسئول اخذ پول بوده است، به شکل مجسمه درست شده و در کنار آن درویشی نشسته که همین حالت طبیعی به این حمام بخشیده است./س
برچسب ها: قلعه ، حمام ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.