نويسنده بزرگ كشورمان از حملات شيميايي عراق در مقطع پاياني جنگ تحميلي عليه غير‌نظاميان ايران مي‌گويد.

 "محمدباقر نيك‌خواه بهرامي" نويسنده دفاع مقدس و كارشناس سلا‌ح هاي شيميايي كشتار جمعي در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: رژيم بعث عراق و صدام در نامه‌هاي پاياني جنگ تحميلي خود بر دامنه حملات شيميايي عليه غير‌نظاميان بي‌گناه ايران افزوده و اين حملات را عليه زنان و كودكان گسترش داده و فجايع سنگيني را ببار آورد.



وي ادامه داد: بدين نحو كه هواپيما بمب افكن عراق حامل بمب‌هاي كشنده گازهاي خردل و اعصاب به هنگامي كه مردم بي‌گناه روستاي بزرگ شيخ عثمان از توابع شهرستان اشنويه در خواب شبانه و كودكان شير‌خوار و خردسال در آغوش مادران با آرامش خفته بودند در ساعت 2:45 دقيقه بامداد به وقت محلي در 11 مرداد 1367 (2 آگوست 1988) بناگاه با پرتاب 8 بمب شيميايي و با انفجار و انتشار گازهاي مهلك سايه مرگ و جنايت را در فضاي روستا پراكنده و مردم در بند حادثه شومي گرفتار شدند كه با غافلگيري تمام مورد آماج حملات كينه‌توزانه و انتقام‌جويانه صدام و نظاميان قرار گرفته و تعداد بيش از 51 نفر شهيد و 2800 نفر مصدوم شدند.

"نيك‌خواه بهرامي" اظهار داشت: نكته حائز اهميت اين است كه تمامي شهدا و مصدومان غير‌نظاميان مظلوم بخصوص كودكان معصوم و زنان و سالخوردگان بودند كه در بستر آرامش و خواب خوش شبانه قرباني شدند و با عدوات دشمن خيره سر و حتي مجال عكس‌العمل و چاره نيافتند.
اين نويسنده عنوان كرد: دشمن به اين مهم بسنده كرد و با دو فروند بالگرد بر روستا گازهاي خردل و اعصاب را به صورت "آئروئسل" اسپري و افشان كرد كه بر غلظت گازها و درصد آسيب‌رساني بيشتر افزود.

وي بيان كرد:" علاوه بر خسارت انساني جبران‌ناپذير صدمات مادي فراواني نيز به مزارع و باغات و احشام دام و طيور اهالي و محيط‌زيست وارد آمود كه بعضا آثار مخرب آن تاكنون باقي است.

"نيك‌خواه" تصريح كرد: بدنبال حادثه غم‌انگيز و رقت بار حمله به زنان و كودكان بي‌دفاع در شيخ عثمان اشنويه وزير خارجه ايران در نامه 12 مرداد 1367 به شماره سريال s/20084 به شخص خاوير پر زد و كرئيار دبير كل سازمان ملل با تبيين و نشريح جنايات غم‌انگيز روستاي شيخ عثمان و مغايرت آن با اصول و مفاد پروتكل 1925 ژنو و قطعنامه 612 و لزوم متوقف كردن حملات شيميايي و اعزام فوري كارشناسان به منطقه براي مشاهده آثار و باقايا حملات تا زماني كه آثار اين حملات از بين نرفته است و نيز محكوميت فوري اين تجاوز از جانب شوراي امينت و اقدامات فوري و جدي سازمان ملل و شوراي امنيت و اقدامات فوری و جوی سازمان ملل و شورای امنیت در جلوگیری از ادامه بر جنایات عراق را خواستار شد.
 
نویسنده دفاع مقدس بیان کرد: با پیگیری های ایران پس از 10 ماه روز از وقوع حمله شیمیایی و در حالیکه 80 درصد آثار حملات از بین رفته و محو شد ه بود سر کار کارشناسان سازمان ملل به نام های دکتر جیمز اریک، والگرن جانشین موسسه NBC او مه آسوئد سرهنگ دکتر آبرست اولریچ ایمو برستگ عضو سابق NBA وزارت دفاع سوئیس و دکتر ا. ان. پی. وان هیجست(مدیر سابق مرکز کنترل سهم کشور هلند در 21 مرداد 1367 وارد تهران شده و همان روز به ارومیه و منطقه شیخ عثمان رفتند و با بررسی آثار و بقایای سلاح شیمیایی در بیمارستان ارویه به معاینه مصدومان و نیز مصاحبه با آنان پرداخته و به تهران بازگشته و در 22 مرداد 1367 در دیدار با مدیر کل امور سیاسی وزارت خارجه ایران مبادرت با ارزیابی یافته های خود پرداختند و در 26 مرداد 1367 گزارش خود در 9 بخش و 3 ضمیمه را به دبیر کل سازمان ملل تحویل دادند.

کارشناس سلاح های شیمیایی کشتار جمعی تصریح کرد: دبیر کل نیز با افزودن یادداشتی گزارش مزبور را در مورخ 28 مرداد تسلیم شورای امنیت کرد. در بند اول این یادداشت دبیر کل نگرانی عمیق خود را از مفاد گزارش کارشناسان مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی علیه اغیر نظامیان اعلام داشت و در بند 9 از طرفین خودداری از نقش پروتکل 1925 ژنو پایبندی به اصول و مفاد آن را خواستار شد.

وی عنوان کرد: جای تعجب و تاسف است که به رغم شواهد فراوان اعم از آثار و بقایای بمب های شیمیایی استفاده شده وجود شهدا به خصوص کودکان و زنان در میان آنان مصاحبه با مصدومان غیر نظامی در بیمارستان ارومیه و نقاهتگاه مداوت درمان نتایج بالینی و تجزیه تحلیل های آزمایشگاهی دال بر تایید استفاده از گاز خردل و همچنین سایر ترکیبات شیمیایی و بررسی مشخصات قطعات ترکش های موجود مشابه به بمب های و راکت هایی که در سال های 1984، 1985، 1986، 1987، 1988 کارشناسان اعزامی به ایران آنها را مشاهده کرد و بنابراین دبیر کل می بایست بر محکومیت مستقیم عراق و درخواست تنبیه متجاوز و اتخاذ تدابیر بازدارنده از ادامه جنایات تایید می ورزید و هر دو کشور ایران و عراق را در مورد خویشتن داری قرار نمی داد.

وی خاطرنشان کرد: ایران مورد تجاوز قرار گرفته و کشور عراق مستقیما متجاوز بوده و این رفتار تبعیض آموز و دوگانه و تنبیه نکردن عامل اصلی استمرار جنایات عراق به عنوان متجاوز است که با چراغ سبز شورای امنیت صورت گرفت و این قضاوت های ناعادلانه و رفتار تبعیض آمیز شورای امنیت هرگز از حافظه تاریخی ایران پاک نخواهد شد./ص

برچسب ها: بهرامی ، نویسنده ، دفاع ، مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.