استان البرز امسال با برداشت 53 هزار و 200 تن گيلاس به عنوان دومين توليد کننده گيلاس کشور معرفي شد .


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،رئيس جهاد کشاورزي البرز با اشاره به توليد 240 هزار تني گيلاس در کشور گفت : استان البرز 13 درصد از توليد گيلاس ايران را به خود اختصاص داده است و در نمونه‌گيري از يکي از باغ هاي اين استان با برداشت 55 تن گيلاس در هر هکتار، حد نصاب جهاني عملکرد اين محصول شکسته شد .
بيشترين ميزان برداشت گيلاس در واحد سطح در کشور‌هاي پيشرفته و صنعتي که باغ هاي متراکم دارند 30 تا 35 تن در هکتار است . متوسط برداشت اين ميوه دانه‌دار در کشور نيز حدود 9 تن است .
کريمي افزود : سالانه 2 ميليون و 700 هزار تن گيلاس در جهان توليد مي‌شود که ايران با توليد بيش از 200 هزار تن از اين محصول سومين توليد‌کننده گيلاس در جهان است .
وي اضافه کرد: پارسال 217 هزار تن گيلاس از باغ هاي کشور برداشت شد که سهم استان البرز 33 هزار و 110 تن بود و پيش‌بيني مي‌شود امسال با افزايش 10 درصدي، توليد اين محصول به حدود 240 هزار تن و در استان البرز به 53 هزار و 200 تن برسد .  
عباس آقايي باغدار نمونه اي که موفق به برداشت 55 تن گيلاس و 70 تن آلو در هر هکتار شده است ، گفت : اين حدنصاب در حالي به ثبت رسيد که استان البرز در محصول آلو و گيلاس به ترتيب 20 و 13 درصد توليد کشور را به خود اختصاص داده است .
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان البرز افزود : استفاده از آبياري نوين، حداقل استفاده از سموم، هرس به موقع و مديريت تغذيه از  مهمترين عوامل در افزايش ميزان بهره وري اين باغدار است .

کارشناسان مي گويند : براي رسيدن به توليد پايدار توجه به مديريت آب ، انجام اقدامات ترويجي، انتقال يافته هاي تحقيقاتي در عرصه توليد، مديريت تغذيه در باغ ها، کنترل آفات و بيماري ها البته با تاکيد بر کنترل غير شيميايي مورد نياز است .
مسئولان سازمان جهاد کشاورزي البرز برنامه اي جامع براي پياده سازي اين موارد در باغ ها تدوين کرده اند .
آقاي عامري به طرح هاي تدوين شده در حوزه باغباني در البرز اشاره و اضافه کرد : توسعه و ارتقاي بهره وري در باغ هاي ميوه مهمترين طرح در اين حوزه است که طرح هايي همچون توسعه باغ هاي آبي، اصلاح و احياي باغ هاي فرسوده درجه 2 ، خذف باغ هاي فرسوده درجه سه، بهينه سازي مصرف آب، توليد محصول سالم، شناسنامه دار کردن باغ ها و مبارزه با آفات را در زير مجموعه خود جاي داده است.
وي گفت: در بحث بهينه سازي مصرف آب نيز طرح هاي مهمي از جمله تغيير شيوه آبياري از سنتي به نوين ، انتقال آب با لوله و احداث کانال هاي آبياري را تدوين کرده ايم .
برنامه هاي تدوين شده در حوزه کشاورزي و دغدغه هاي مسئولان استان براي احياي کشاورزي و باغداري نوين در البرز نويد آينده اي روشن را در اين حوزه مي دهد که اميد است با بهره گيري از ظرفيت هاي کشاورزي و باغي استان و  استفاده از نيروهاي مجرب و تحصيل کرده در اين حوزه در آينده اي نزديک شاهد ثبت رکوردهاي جديد باشيم .

برچسب ها: گیلاس ، کارشناسان ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار