باغدار نمونه شهرستان گرمی با تولید 70 تن محصول شلیل در یک هکتار رکورد کشوری تولید این محصول را شکست.

سید ناصر سیدی در گفت‌و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل میانگین تولید محصول شلیل در هر هکتار از باغات کشور را 35 تا 40 تن اعلام و بازده تولید شلیل در باغ خود را دو برابر متوسط کشوری و بالاتر از رکورد ثبت شده در کل کشور عنوان کرد.

وی گفت: تاکنون رکورد برداشت بالاتر از 40 تن در هر هکتار باغ شلیل در کشور به ثبت نرسیده است.

این تولید کننده محصولات باغی با اشاره به کشت رقم ردگولد و سانگول و رقم فصل دوم شلیل در باغ خود افزود: این رکوردگیری از رقم فصل دوم انجام شده است.

سیدی سطح زیر کشت درخت شلیل باغات خود را 16 هکتار و میزان باغ بارور را نیز شش هکتار و میزان کلی برداشت محصول از باغات بارور خود را نیز 500 تن اعلام کرد و یادآور شد: ارزش ریالی این میزان محصول بالغ بر 10 میلیارد ریال است.

تولید‌کننده اهل گرمی عنوان کرد: هم اکنون به طور روزانه 250 نفر و با متوسط برداشت 16 تن در حال برداشت و بسته‌بندی محصول شلیل در این باغ هستند.

سیدی که دکترای کشاورزی و اصلاح نباتات دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل است، بیان داشت: عمل‌آوری خاک، کشت باغ در اراضی مرغوب روستای آزادلو گرمی، کنترل دقیق و علمی فرایند گل‌دهی تا باروری محصول، کنترل آفات و نیز آبیاری مدرن و قطره‌ای از جمله علل افزایش میزان تولید محصول شلیل در باغ بنده می‌باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل تصریح کرد: در این باغات محصولاتی از قبیل گوجه سبز، آلو شابلون، شلیل، هلو آلبرتا، هلو قزل قاناد، به اصفهان، گلابی بیروتی، انار، گیلاس، آلبالو و سیب سبز فرانسه به صورت مدرن و ارگانیک تولید می‌شود.

این تولیدکننده متخصص حوزه کشاورزی ادامه داد: علاوه بر ایجاد 30 شغل مستقیم و بالغ بر 250 شغل غیرمستقیم و فصلی در سطح 158 هکتار از باغات اقدام به کشت گیاهان دارویی در سطح 50 هکتار از اراضی باغی و در بین درختان نیز کرده‌ام و هم اکنون در زمینه تولید گیاهان دارویی از قبیل کدو پوست کاغذی، نعنا فلفلی، ملیس و سرخارگل فعالیت دارم/س.

برچسب ها: اردبیل ، تولید ، شلیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.