مديركل حفاظت محيط زيست استان يزد گفت: هم اكنون به لحاظ تجمعي، استان يزد و بطور خاص مركز استان يكي از كانون هاي اصلي آلودگي از قبيل تجمع كوره هاي آجرپزي و برخي صنايع ديگر مي باشد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،‌ سيد حسين سادات موسوي گفت: هرگونه تغيير در كيفيت آب، خاك و هوا به نوعي كه موجب به هم خوردن خلوص و قدرت خودپالايي منابع زيستي شود به نوعي كه موجب خطراتي براي انسان، حيوان، گياه شود آلودگي است.

وي افزود: آلودگي هوا حاصل منابع آلاينده ثابت شامل كارخانجات، منابع تجاري، اماكن مسكوني و ...  و از سوي ديگر منابع سيار شامل حمل و نقل (ترافيك)، سوخت، اقدمات عمراني و ... مي باشد.

وي ادامه داد: در استان يزد در طول حداقل 20 سال گذشته بر اساس طرح هايي آمايشي و اسناد فرادستي مي بايست در استقرار منابع ثابت و صنايع و كارخانجات با آينده نگري و بر اساس يك استراتژي و برنامه مدون صنعتي و همچنين تامين زير ساخت هاي لازم در خصوص امكان سنجي احداث كارخانجات در مكانهاي مناسب اقدام مي شد.
 
اين مسوول در ادامه گفت: اين در حالي است كه متاسفانه اغلب صنايع بويژه كاني هاي غيرفلزي شامل كارخانجات كاشي، كوره هاي آجرپزي و ... همچنين تعدد احداث نواحي و شهركهاي صنعتي كه اكثريت آنها در محور يزد – اردكان واقع شده اند، در حال حاضر مشكلاتي را به لحاظ ايجاد آلودگي براي سكونتگاهها و كساني كه در جوار اينگونه واحدها قرار گرفته اند بوجود آورده است.
 
وي افزود: با توجه به اينكه كانون انتشار ذرات معلق و ريزگردها در حوزه شهرستانهاي اردكان – ميبد به سمت يزد مي باشد، در واقع استقرار صنايع بدون در نظر گرفتن منابع فيزيكي از جمله بادهاي غالب در نظر گرفته شده كه اين موضوع موجب تزايد و تشديد آلودگيها شده است.

مديركل محيط زيست يزد تصريح كرد: با توجه به اينكه بيش از 50 درصد صنايع استان در مسير مهريز تا اردكان واقع شده اند به منظور برون رفت از اين مشكل و تصميمات متخذه در استان قرار است محدوديت هايي براي احداث واحدهاي صنعتي در اين محور صورت گيرد و صنايع متعدد و محروم تر با تامين زيرساخت ها سوق داده شوند. ضمن اينكه اولويت استقرار صنايع در نواحي و شهركهاي صنعتي است.
 
وي خاطرنشان كرد: هرچند به لحاظ تجمع واحدهاي صنعتي در مناطق محدود مانند دشت يزد – اردكان از قبيل كوره هاي آجرپزي، اين منطقه را به يكي از كانونهاي انتشار آلودگي مبدل كرده و به لحاظ اكولوژيك نيز ظرفيت برد قابل تحمل محيط را اشباع كرده است بنابراين اداره كل حفاظت محيط زيست استان يزد توصيه هايي در اين خصوص ارائه داده است.

وي اين توصيه ها را شامل تامين سوخت صنايع از سوخت هاي فسيلي به سوخت هاي پاك تر بخصوص گاز، ايجاد محدوديت در محور يزد – اردكان،  انتقال برخي صنايع بزرگ و آلاينده طي يك برنامه زمان بندي به محل هاي مناسب تر و توسعه كمربند سبز شهر يزد برشمرد.

سادات موسوي بيان كرد: از آنجايي كه مركز استان يزد در آينده به صورت شهري ميليوني با جمعيت ميليوني در خواهد آمد و با توجه به اينكه از سوي ديگر پتانسيل گسترش آلودگي استان يزد محور اصلي توسعه استان يعني صنعت و معدن تلقي شده است، امكان قرار گرفتن يزد در زمره كلان شهرها وجود خواهد داشت.

وي ادامه داد: براي پيشگيري از اين امر لازم است تمهيدات كنترلي بكار گرفته شود ضمن اينكه تصميم گيران و تصميم سازان استان با وفاق جمعي و رعايت اصول آمايش سرزمين و مطابق يك برنامه مدون صنعتي از صنايع سازگار با محيط زيست استان بويژه صنايع پاك به منظور برون رفت از اين مشكلات و كاهش و تقليل آلودگي در آينده اقدام كنند.

مديركل محيط زيست استان با اشاره به اينكه طرح جامع آلودگي شهر يزد در دور سوم سفر مصوب شده، افزود: هم اكنون مطالعات اين طرح بر اساس الگوي مطالعات كلان شهرهاي كشور مراحل نهايي را مي گذراند.
 
وي در خصوص هدف اين مطالعات، تصريح كرد: در اين مطالعات دستيابي به واحدهايي كه سهم منابع ثابت و سيار مشخص مي شود تا امكان تصميم گيري دقيق تر فراهم شود.

وي اضافه كرد: هم اكنون بسياري از كلان شهرهاي كشور سهم منابع سيار به دليل تعدد خودروها و سوخت هاي ناقص در مراكز اين استانها بيشتر از منابع ثابت است  و به نظر مي رسد در استان يزد، مركز استان و شهرهاي همجوار در محور يزد – اردكان بيشتر از آثار و تبعات سوء فعاليت هاي صنعتي رنج مي برند هرچند كه با توجه به توسعه شهرنشيني، افزايش خودروها و ميزان سوخت از تاثير منابع سيار نيز بر روي سلامتي مردم نبايد گذشت.

سادات موسوي اضافه كرد: در اين ارتباط اداره كل حفاظت محيط زيست استان اقدام به نصب و راه اندازي ايستگاههاي سنجش آلاينده هوا در سه منطقه چهار راه مهديه، ميدان ابوذر و چهارراه صنعت كرده كه در آينده نزديك اين تعداد به پنج تابلوي نمايشگر افزايش مي يابد.

وي با بيان اينكه در شهرستانهاي اردكان، ميبد، مهريز و بافق نيز براي هر شهرستان يك تابلو نصب خواهد شد، هدف از نصب اين نمايشگرها را اطلاع رساني به عموم مردم در خصوص كيفيت و وضعيت شاخص هاي آلودگي هوا شامل پارامترهاي ذرات، co   so2 ، nox ، ازن و ... عنوان كرد.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر به نظر مي رسد وزن ذرات معلق به دليل قرار گرفتن منابع آلاينده  در مسير بادهاي غالب و همچنين تردد خودروها در اين محدوده ها و اين محور نگراني هايي را بعضا ايجاد مي كند.

اين مسوول يادآور شد: ميانگين برآورد شده به ميزان حدود سه روز در ماه آلودگي است كه بعضا از حالت عادي به هشدار و در مواقعي كه شدت پيدا مي كند به حالت اضطراري تغيير پيدا مي كند و براساس اطلاع رساني اداره كل محيط زيست به مديريت بحران در صورت لزوم جلسات اضطراري كميته آلودگي هوا در مركز استان تشكيل شده و در اين خصوص اتخاذ تصميم مي شود./ج1

برچسب ها: آلودگی ، صنایع ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.