"گيدئون راشمن" در مقاله اي با اشاره به تلاش واهي "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا براي از سرگيري مذاکرات سازش فلسطيني – صهيونيستي اذعان مي کرد که اين بار نيز آمريکايي ها با شکستي ديگر مواجه خواهند شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فايننشال تايمز ؛ تحليلگر "فايننشال تايمز" اذعان مي کند که تلاش "جان کري" براي پيشبرد طرح سازش با ناکامي مواجه خواهد شد و در اين باره مي افزايد "تلاش جان کري در مورد مذاکرات صلح فلسطينيان و رژيم صهيونيستي اقدامي غير عملي قلمداد مي شود. معلوم نيست که وي دست پر به کاخ سفيد باز مي گردد و يا آنکه شکستي را با خود به همراه خواهد آورد. آيا آمريکا نبايستي خود را با بحران سوريه . کودتا در مصر مواجه ببيند (؟) بسياري بر اين باورند که استعمارگرايي رژيم صهونيستي در کرانه باختري امکان تحقق طرح تشکيل دولت دولت فلسطيني و صهيونيستي را از بين برده است. بسياري بر اين باورند که تلاش اوباما و کري براي از سرگيري مذاکرات صرفا پندار ذهني آنان است و از واقعيات فاصله زيادي دارد." 

نويسنده با ابراز نااميدي از موقعيت کري در معادلات منطقه اي مي نويسد "در صورتيکه تلاش کري شکست بخورد راهکار سازش و تشکيل دو دولت به نقطه مرگ و پايان خود خواهد رسيد. رژيم صهيونيستي اکنون با گزينه اي مواجه است که همواره از آن فرار مي کرد و آن اينکه طرح "اسرائيل بزرگ" از مديترانه تا رود اردن به خاک سپرده خواهد شد. سياست خارجي آمريکا در قبال مصر شکست خورده است. سياست اوباما در سوريه هم شکست خورده است. بايد به سال 2011 بازگرديم و آن زماني که آمريکا گفت اسد بايد برود اکنون دو سال از آن زمان گذشته و اسد قدرتمند تر از پيش بر سر قدرت باقي مانده است. اروپايي ها هنوز هم ضعيف هستند. آنان اميدوار بودند که سقوط دولت قذافي بر قدرت، نفوذ و تاثيرگذاري آنان در منطقه مي افزايد اما اکنون ليبي غرق در آشوب و ناآرامي است. دولت اوباما نيز براي فرار از خاورميانه سياست گرايش به سوي آسيا را مطرح کرده است. اعراب فهميده اند که خروج آمريکا از خاورميانه مي تواند به آنان در فايق آمدن بر مشکلات شان کمک نمايد." 

نويسنده در ادامه با اشاره به استيصال دولت آمريکا در کنترل بر بحران هاي منطقه اي مي افزايد "بسياري بر اين باورند که آمريکا نمي تواند کار زيادي انجام دهد. اظهارات هفته اخير "مارتين دمپسي" رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا آب سردي بود بر سر آناني که معتقد بودند آمريکا مي تواند با حملات محدود نظامي معادلات در  سوريه را به نفع خود تغيير دهد در حاليکه دمپسي معتقد است که اين اقدام به يک جنگ تمام عيار و با هزينه و تبعات بسيار براي آمريکايي ها تبديل خواهد شد. وي اظهار داشت که اشتباه است اگر ظرفيت هاي محدود غربي ها را ناديده انگاشت و دچار توهم شد. در اينجا بايستي گفت که براستي غربي ها جادويي براي حل مشکلات خاورميانه ندارند. آنان بديلي در اين باره ارايه نکرده است." 


برچسب ها: سیاست ، اوباما ، شکست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار