جانشین فرمانده کل سپاه گفت: از نظر ما خارج شدن مصر از جبهه پایداری اعراب و تبدیل آن به تکیه گاه امنیتی رژیم صهیونیستی، لکه ننگی برای دنیای عرب است.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار "حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در چهارمین همایش راهیان نور دانش‌آموزی با اشاره به اینکه دفاع مقدس با مدیریت و رهبری یک مرد الهی و شهدای عزیز در روح و اندیشه ملت ما جا گرفت، اظهار داشت: ما از نظر زمانی با شتاب از آن واقعه بزرگ فاصله می‌گیریم، اما باید بدانیم دفاع مقدس یک ذخیره و میراث معنوی هویت بخش برای ایران و جهان اسلام است.
 
وی افزود: خداوند موهبت‌های زیادی برای همه اقوام عنایت کرده و در کشور ما نیز ذخایر معدنی فراوان و موهبت‌های الهی عظیم وجود دارد که ساختمان کشور ما را می‌سازد، اما برای اینکه کشوری بزرگ و نیرومند در شأن یک نظام ولایی شیعی مسلمان باشیم، علاوه بر این موهبت‌های الهی نیازمند ذخیره‌های تمام نشدنی از معنویت، اعتقاد، باور و هویت هستیم.
 
سردار سلامی تصریح کرد: تصویر ملت ایران بدون دفاع مقدس تصویری به مراتب ضعیف‌تر از شخصیت امروزین ملت ایران است، چراکه سختی‌ها لازمه استحکام هویت، اعتبار، اقتدار، شخصیت، آزادی و ارزش‌های بزرگی است که یک ملت به آن نیاز داشته و به آن وفادار است.
 
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: هیچ ملتی بدون تحمل سختی‌ها ساخته نشده و به آسایش و فضیلت‌ها دست نمی‌یابد، لذا در رخوت و رفاه طلبی و خطرگریزی فضیلتی وجود ندارد.
 
وی افزود: فضائل، حاصل مقاومت‌ها و مجاهدت‌هاست و دفاع مقدس موجب ایجاد ظرفیتی برای حیات جاودانه انقلاب ما شد که رمز اساسی ماندگاری و تضمینی برای انقلاب اسلامی است.

سردار سلامی اظهار داشت: همه انقلاب‌های غیر الهی مانند انقلاب‌های فرانسه، روسیه، چین، کوبا، الجزایر و نقاط مختلف جهان، با میرایی و خاموش شدن تدریجی یا ناگهانی روبرو شدند، اما انقلاب اسلامی هر روز با امواج شوک سهمگین‌تری پنجه در پنجه قدرت‌های بزرگ انداخته و سیاست‌های آن‌ها را با شکست مواجه کرده و اراده خود را بر آن‌ها تحمیل می‌کند.
 
جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: این به برکت این است که جنگ به ما نظریه عملی مبارزه علیه یک جهان قدرت را آموخت و یاد داد چگونه می‌توان در مقابل آرایش قدرت‌های بزرگ ایستاد و پیروز شد.
 
وی با بیان اینکه فرهنگ شهادت فداکاری، گذشت، تحمل سختی و امید در دوران دفاع مقدس در کشور ما جاری شد و همچنان جاری است، گفت: تأثیر تصویر مبارک شهیدان را در قاب ذهن تک تک ملت ایران مرور کنید، اگر آن‌ها نبودند امروز کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای ما با چه نام‌هایی نامیده می‌شد؟ و کدام یادواره شهدایی می‌توانست حامل پیام و روح فداکاری و ایستادگی در جامعه باشد و چگونه می‌شد این فرهنگ حیات بخش را ایجاد کرد؟
 
سردار سلامی افزود: باور ما نسبت به عاشورا در دوران دفاع مقدس عینی و واقعی شد و این نگاه ما را نسبت به وقایع صدر اسلام به شکل باورپذیری آشنا کرد، لذا دفاع مقدس در امتداد حماسه عاشورا این فضایل را در جامعه ما جاری کرد.
 
جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: ما با یک ذخیره معنوی راهبردی تمام ناشدنی روبرو هستیم، همه ملت‌ها آزمون واقعی اعتقاد، فرهنگ، ایمان و هویت خود را در جنگ‌ها نشان می‌دهند و به این ترتیب ملت‌ها قدرتمند و مقتدر می‌شوند.
 
سردار سلامی گفت: کشورهای مختلفی از این ذخیره حیات بخش محروم هستند و با داستان‌های ساختگی می‌خواهند این هویت را بدست آورند، ملت ایران نیز در دوران قبل از انقلاب اسلامی به دلیل دین باور نبودن حکومت و حاکمان با داستان‌های ساختگی رستم و سهراب روبرو بود تا در ذهن جوانان احساس غرور ملی را ایجاد کنند.
 
وی افزود: الان آنقدر رستم و سهراب حقیقی در جامعه ما وجود دارد که هیچ‌کس دیگر آن داستان‌ها برایش جذابیت ندارد، دیگر داستان آرش کمانگیر نقل مجالس ما نیست و خاطرات شهدا آنقدر جذاب و روحیه آفرین است که دیگر به هیچ چیز نیاز نداریم.
 
جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: ما از دوران دفاع مقدس یاد گرفتیم که چگونه باید با آمریکا جنگید و از او نترسید، لذا شجاعت ملی و پایداری حاصل آن دوران بود.
 
وی تصریح کرد: برخی کشورها در کتاب‌های تاریخی و ادبیات داستانی خود از حوادث و وقایعی که از دید ما ننگین هستند، تعریف و تمجید می‌کنند، مثلاً در مصر پیمان کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸ میان سادات و بگین امضاء شد تا مصر در ازای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، صحرای سینا را پس بگیرد و سالانه ۱.۵ میلیارد کمک از آمریکا دریافت کند، این از دید ما لکه ننگی برای دنیای عرب است که مصر از جبهه پایداری اعراب خارج و به تکیه گاه امنیتی رژیم صهیونیستی تبدیل شد.
 
سردار سلامی اظهار داشت: الان در کتاب‌های تاریخی مصر از این پیمان ننگین به عنوان یک افتخار ملی یاد می‌شود و حتی در دوران مرسی از خانواده سادات تجلیل شد، لذا نیاز به هویت معنوی برای ملت‌ها یک نیاز اساسی بوده و آنچه اعتبار و شخصیت یک ملت را می‌سازد، همین است.
 
جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: همین بدیهیات رمز بقا و حفاظت از دستاوردهای فرهنگی یک انقلاب بزرگ است، لذا جنگ ظرفیت‌های نهفته هر ملت و میزان فضیلت طلبی آن را آشکار می‌کند و معیار دقیقی برای اندازه گیری همه قابلیت‌های یک ملت است.

وی گفت: رفتار ملت ایران در دفاع مقدس که هنوز نمی‌توان مفاهیمی را برای ستایش این عظمت پیدا کرد، نشان دهنده این مطلب است که چگونه فوج فوج انسان‌ها برای کشته شدن در راه اهداف مقدس خود، سبقت می‌گرفتند و شجاع‌ترین تصمیم زندگی بشر را گرفته و جای مرگ و زندگی را عضو کردند.
 
سردار سلامی افزود: تفسیر این عبارت کلام معصوم که اگر ما بمیریم اما تسلیم دشمن نشویم، به حیات رسیده‌ایم یعنی همه اعتبار ما از امروز تا ابد که در دفاع مقدس معنا شد و همه متوجه شدند که کشور ما اشغال شدنی نیست.
 
جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: مفهوم قدرت با دفاع مقدس در تفکر جهانی تغییر پیدا کرد، زیرا دشمنان همیشه با نمایش فیزیکی قدرت ملت‌ها را به کرنش وادار می‌کردند، اما بعد از دفاع مقدس فرهنگ مقاومت به خصوص در دنیای اسلام معنا و مفهوم پیدا کرد و به یک الگو تبدیل شد.
 
وی تصریح کرد: صدها هزار انسان داوطلب شهادت و کسانی که برای قرارگرفتن در گردان‌های خط شکن زمین و زمان را زیر و رو می‌کردند و اینکه هیچ کس از گلوله فرار نمی‌کرد، همه عناصر اصلی تشکیل دهنده قدرت یک ملت است.
 
سردار سلامی گفت: شکستن دادن آمریکا و شوروی غلبه بر دلارهای نفتی و ارتش مجهزی که عمق جهانی پیدا کرده بود، به نام اسلام برای همیشه تاریخ ثبت شد و اکنون ما باید این را به نسل جدید منتقل کنیم.
 
جانشین فرمانده کل سپاه افزود: هنر این است که از رود جاری فضیلت‌ها که از دریای بی کران دفاع مقدس سرچشمه می‌گیرد یعنی از فرهنگ دینی و عاشورایی برای نسل‌های آینده و فرزندان این ملت نهال معنوی بسازیم تا ایران اسلامی سرافراز بماند.
 
وی تصریح کرد: راهیان نور یعنی منبع نور و شناخت و جنگ واقعا تفسیر آیت الکرسی بود که ما را از وادی ظلمت به نور هدایت کرد، لذا ما باید قرآن را در جامعه پیاده کنیم.
 
سردار سلامی اظهار داشت: خداوند هیچ فضیلتی را در قرآن بدون ما به ازی خارجی مطرح نکرده لذا آیات الهی در دوران دفاع مقدس تفسیر شد تا در ذهن‌ها جای بگیرد.
 
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آیات مختلف قرآنی و از جمله اینکه "خداوند با ۵ هزار فرشته مومنین را بر مشرکین غلبه داد" و  "جنود خدا در دوران دفاع مقدس مصداق و شاهد مثال پیدا کرد".
 
وی اظهار داشت: آیا جنگ بدون امداد الهی در این مقیاس امکانپذیر بود که در مقابل قدرت‌های جهانی اینگونه بایستیم، لذا انتقال این مطالب را به خصوص برای دانش آموزان که دارای فطرت‌های پاک، ذهن‌های کنجکاو و سرشار از احساس و بهترین انسان‌ها برای برقراری ارتباط با آن دستاوردها، ارزش‌ها و خاطرات هستند، بسیار مهم است.
 
وی تصریح کرد: نکته مهم در مدیریت این کار و عملیات فرهنگی بزرگ این است که همه این جنبه های مهم و راهبردی را با برنامه ریزی‌های دقیق همراه کرده و همه چیز را شکل مطلوب و متمرکز از نحوه ثبت نام، فراخوان، اعزام، اسکان، روایتگری، برنامه های فرهنگی، موضوعات ایمنی، برخوردهای اخلاقی درست و سازنده برنامه ریزی کنیم تا در ذهن نوجوانان و جوانان عزیز زیباترین خاطرات از راهیان نور شکل گرفته و کامل‌ترین و واقعی‌ترین برداشت‌ها از آن دوران در قلب و ذهن آن‌ها جای بگیرد.
 
سردار سلامی گفت: دل مرکز معرفت و محیط شناخت انسان نسبت به حقایق و ذهن مرکز اندیشه و تفکر است.
 
جانشین فرمانده کل سپاه افزود: برنامه های معنوی و فرهنگی، خاطرات جذاب و آموزنده و بیان حقایق دفاع مقدس به خصوص از جنبه‌های سیاسی، ذهن دانش آموزان را نسبت به برخورد محیط بین الملل نسبت به جنگ  و تشخیص دوست از دشمن یعنی بصیرت حقیقی، را باز کزده و آنان را با این مبانی آشنا می‌کند.
 
وی اظهار داشت: آموزش و پرورش، سازنده آینده یک جامعه است و پایه های تفکر و اعتقاد و فرهنگ برای هر ملتی در این دوره ساخته می‌شود. امروز هم خوشبختانه کودکان و نوجوانان و جوانان و همه ملت ایران فرصت حضور در این عرصه مقدس را دارند، بنابراین بخشی از اندیشه و نگرش و اعتقاد این بچه‌ها با بیان آن عظمت‌ها و شکوه تاریخی ساخته می‌شود.
 
سردار سلامی گفت: بسیاری از تکیه گاه های ملت‌ها برای حرکت به آینده از مقطع تاریخ گذشته عبور می‌کند و هیچ ملتی را نمی‌توان از تاریخ گذشته‌اش جدا کرد، به خصوص تاریخ نزدیک که هویت متراکم یک ملت است، لذا این را باید در صفحات ذهن و قلب دانش‌آموزان به زیبایی نقاشی کرد و این کار خیلی مهم است.
 
جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: ممکن است روزهای اندکی این جوانان و نوجوانان تحت مدیریت ما قرار گیرند، اما انقلاب‌های درونی با جرقه‌های کوتاه مدت به وجود می‌آید، دفاع مقدس خیلی سریع انسان‌ها را متحول می‌کرد که شجاعانه شهادت را جایگزین مرگ و زندگی می‌کردند، لذا انتقال این خصوصیت به نسل جدید بسیار مهم است.
 
سردار سلامی در پایان خاطرنشان کرد: ما نیازمند تحمل بالا در مواجهه با این بچه‌ها هستیم و باید اجازه دهیم آن‌ها در مقیاس سن واقعی خود عمل کنند و ما نیز بتوانیم آن‌ها را تحت تعلیم و تربیت ملهم از اسلام عزیز قرار دهیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: جنگ ، ظرفیت ، ملت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار