یکی از موضاعاتی که تقریبا همه ستاره شناسان و محققان علوم فضایی را مدت ها درگیر خود کرده منشا جهان است؛اما اکنون یک دانشمند علوم سیارات اعلام کرده که زمین حدود چهار و نیم میلیارد سال قبل ماه شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران؛ ویم وان وسترنن از دانشگاه آزاد آمستردام بر این باور است که از هسته زمین یک انفجار بزرگ که تقریبا برابر با 40 میلیارد بمب اتم است موجب شکل گیری قمر ماه در 5/4 میلیارد سال پیش شده است.

این دانشمند توضیحاتی که تاکنون درباره چگونگی شکل‌گیری ماه در زبان ساده ارائه شده را منطقی نمی داند و اعلام کرده بررسی‌های شیمیایی که تاکنون بر روی سنگ‌ها قمر ماه انجام شده نشان می دهد این سنگ ها دارای عناصری مشابه نمونه‌های زمین مانند اکسیژن، سیلیکون و پتاسیم هستند.

تحقیقات جدید این محقق بیانگر این است که ماه زمانی بخشی از زمین بوده و پس از انفجاری بزرگ از هسته زمین به فضا پرتاب شده و انرژی که موجب پرتاب این تکه شده باید قدرتی برابر با 40 میلیارد بمب اتمی که در هیروشیما بوده را داشته باشد.

نظریه های سابق در خصوص شکل گیری زمین 
جورج داروین، نوه چارلز داروین عنوان کرده بود: زمین اولیه با سرعت بالایی در حال چرخش بوده که بخشی از آن به فضا پرتاب و موجب شکل گیری ماه شده است.

این نظریه یکی از مشهورترین نظریه های زمان خود محسوب می شد اما پس از گذشت مدتی نظریه جدید فکر جهانیان را درگیر خورد کرد بر اساس آن نظریه یک جسم به اندازه سیاره مریخ با زمین اولیه برخورد کرده و در اثر این ضربه سیاره زمین خرد شده و تکه باقی مانده در مدار اطراف زمین ماه را متولد کرده این فرضیه نیز پس از آورده شدن نمونه‌هایی از سنگ‌های ماه به زمین توسط ماموریت آپولو تا حد زیادی کنار گذاشته شد./ح

برچسب ها: ماه ، زمین ، انفجار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار