ساعاتی پس از آنکه "ادوارد اسنودن" مشاور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا از تمایل خود مبنی بر درخواست پناهندگی سیاسی از روسیه خبر داد، ولادیمیر پوتین و باراک اوباما روسای جمهور روسیه و آمریکا تلفنی درباره وضع اسنودن گفتگو کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، جي کارني سخنگوي کاخ سفيد پيشتر درباره تماس تلفني اوباما و پوتين روساي جمهور امريکا و روسيه گفته بود: اين مذاکره عمدتا درباره ادوارد اسنودن است که در آمريکا به خاطر افشاي برنامه‌هاي جاسوسي سري واشنگتن تحت تعقيب است.

کارني روسيه را به در اختيار قرار دادن يک "تريبون تبليغاتي" به اسنودن  متهم کرد.

در بيانيه کاخ سفيد درباره تماس اوباما و پوتين به هيچ نکته اي در زمينه آمادگي پوتين براي فرستادن اسنودن به آمريکا اشاره نشده است.

اين بيانيه مي‌افزايد: سران دو کشور بر اهميت روابط دو جانبه آمريکا و روسيه تاکيد و درباره طيفي از مسائل امنيتي و دوجانبه از وضعيت اسنودن و همکاري در زمينه مبارزه با تروريسم در آستانه برگزاري المپيک زمستاني در سوچي مذاکره کردند.

تماس تلفني اوباما و پوتين در شرايطي است که دو کشور درباره وضعيت ادوارد اسنودن دچار مناقشه ديپلماتيک شديد شده اند. اسنودن از زمان ورود به فرودگاه مسکو در تاريخ 23 ژوئن در سالن ترانزيت اين فرودگاه به سر مي‌برد. وي به دنبال دريافت پناهندگي از روسيه و يا سه کشور ونزوئلا، نيکاراگوئه و بوليوي است.

در آستانه برگزاري نشست سران جي 20 در سن پترزبورگ، مسئله اسنودن به يک مسئله بين المللي براي پوتين تبديل شده است.

جيمز کالينز سفير سابق آمريکا در روسيه که مدير برنامه روسيه و اورآسيا در بنياد صلح بين‌المللي کارنگي است، گفت: نمي‌توانم تصور کنم که پوتين بخواهد اين موضوع ادامه پيدا کند، زيرا وي بايد براي نشست ماه سپتامبر آماده شود.

جنيفر پساکي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا گفت: اگر مسکو درخواست پناهندگي اسنودن را بپذيرد، باعث نگراني در روابط آمريکا و روسيه خواهد شد.

وي به خبرنگاران گفت: ما هنوز به آن مرحله نرسيده ايم. آنها هنوز فرصت دارند کار درست را انجام دهند و اسنودن را به آمريکا بازگردانند و ما اميدواريم اين کار انجام شود.

کاخ سفيد و وزارت خارجه آمريکا از دولت روسيه شکايت دارند که به اسنودن اجازه داده با گروههاي حقوق بشري در فرودگاه مسکو ديدار کند.

پیشتر اسنودن پس از دیدار با نمایندگان سازمان های حقوق بشر و همچنین نائب رئیس دومای دولتی روسیه گفت:من به دنبال پولدار شدن نبودم.من به دنبال فروش اسرار آمریکا نبوده ام و من با هیچ دولتی خارجی برای تضمین امنیت خود وارد معامله نشده ام. من موافقت رسمی خود را با تمامی پیشنهاداتی که از پناهندگی من در حال و آینده حمایت کنند اعلام می کنم. من خواهان حمایت شما در راه پناهندگی به کشورهای آمریکای لاتین و همینطور روسیه هستم و امیدوارم که این حمایت شما تا زمان پذیرش درخواست اجازه مسافرتم وجود داشته باشد. 

اسنودن گفت: تصمیم دارم که از روسیه درخواست پناهندگی سیاسی کنم و معتقدم که ابزارهای قانونی برای رفتن به آمریکای جنوبی تنها از راه درخواست پناهندگی از فدراسیون روسیه فراهم می شود. 

وی در پایان گفت: من تنها به خاطر محدودیت های موجود بر سر مسافرتم به آمریکای جنوبی از روسیه تقاضای پناهندگی می کنم.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار