ژنرال "جیمز آموس " فرمانده نیروهای تفنگدار دریایی آمریکا از اعزام دو کشتی جنگی آمریکا به ساحل مصر در هفته گذشته خبر داد

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال آموس گفت: مصر در بحران به سر می‌برد. وقتی این امر روی می دهد ما باید برخی گزینه ها را پیش روی مسئولان کشورمان بگذاریم. در همین راستا دو کشتی نیروی دریایی آمریکا که در خاورمیانه مشغول به فعالیت هستند در روزهای گذشته به عنوان اقدامی پیشگیرانه به سمت ساحل مصر در دریای سرخ حرکت کرده‌اند.
 
به گفته مسئولان نیروی دریایی آمریکا، این دو کشتی آماده پیوستن به سه کشتی هستند که از ماه مه در منطقه حضور دارند.

در عین حال یک مسئول امریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد به رغم وقوع کودتای نظامی در مصر،‌ واشنگتن برنامه خود مبنی بر تحویل هواپیماهای جنگنده اف-شانزده به این کشور را دنبال می کند.

این مسئول امریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت به رغم آن که دولت امریکا اعلام کرده است در ارسال کمک های خود به مصر تجدید نظر می کند، هنوز تصمیمی در خصوص توقف برنامه تحویل این هواپیمای جنگنده به مصر یا توقف کمک های نظامی واشنگتن به قاهره اتخاذ نشده است.

دولت باراک اوباما اعلام کرده است سرگرم بررسی این مسئله است که آیا سرنگونی دولت محمد مرسی،‌ رئیس جمهور برکنار شده مصر،‌ به دست نظامیان مصری کودتا محسوب می شود یا خیر. بر اساس قوانین امریکا،‌ در صورتی که این رخداد کودتای نظامی محسوب شود،‌ امریکا باید ارسال کمک های خود به مصر را متوقف کند.

تحویل هواپیماهای جنگنده اف-شانزده به مصر در چارچوب قراردادی صورت می گیرد که در سال 2010 میلادی بین دو کشور امضا شد. بر اساس این قرارداد، امریکا 20 فروند از این نوع هواپیماها را در اختیار مصر قرار می دهد.

هشت فروند از این هواپیماها در اوایل سال میلادی کنونی به مصر تحویل شده است. قرار است چهار فروند دیگر از آنها در ماه اوت به مصر تحویل داده شود. مقامات امریکایی می گویند هشت فروند باقیمانده نیز تا پایان سال میلادی کنونی در اختیار مصر قرار خواهد گرفت.

مصر از دهه 1980 تا کنون تعداد 220 فروند هواپیمای جنگنده اف-شانزده دریافت کرده است و به این ترتیب بعد از امریکا،‌ اسرائیل و ترکیه بیشترین تعداد از این هواپیماها را در اختیار دارد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار