سخنگوی کاخ سفید گفت:آمریکا دربرابر تحولات مصر سیاست احتیاطی در پیش می گیرد و پس از ارزیابی تحولات اظهار نظر خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، جی کارنی در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس درباره سرکوب اخوان المسلمین مصر و واکنش آمریکا گفت: ما با مسئولان در مصر به طور منظم در سطوح مختلف در تماس هستیم. در حال همکاری با متحدان خود در منطقه هستیم تا پیامی را که ما به مصر درباره ضرورت خروج از دو دستگی و حرکت به سمت مسیر مصالحه فرستادیم،تقویت کنیم. مصالحه به معنای روند دموکراتیک و گذار با حضور همه گروه و طرف ها در میز است. ما به صورت شفاف گفتیم ما مخالف بازداشت خودسرانه هستیم.اوضاع در مصر بسیار پیچیده و دشوار است. مسئولان باید از روندی که جامع باشد، استقبال کنند.روندی که منجر به گذار و انتخاب دولت دموکراتیک می شود.این پاسخی به خواسته و آمال همه مردم مصر است.

جی کارنی گفت: ما به صورت مستقیم و از طریق همکاری با شرکا تلاش می کنیم در جایی که بتوانیم کمک و مشورت ارائه دهیم. ما از فرد،حزب یا گروهی حمایت نمی کنیم.ما از روندی حمایت می کنیم که دموکراتیک و جامع باشد.ما مخالف هر نوع خشونت هستیم.ما از ارتش خواستیم بیشترین خویشتن داری را از خود نشان دهد. به نظر ما غیرقابل قبول است هیچ گروه یا حزبی دست به خشونت بزند.ما در حال تلاش هستیم اما می پذیریم اوضاع در مصر بسیار مبهم است که آینده این کشور را در خطر قرار داده است.

سخنگوی کاخ سفید گفت: ما در حال ارزیابی هستیم. مسئولان با اوضاع فعلی برخورد می کنند.ما برای ارزیابی درباره آنچه که در هفته گذشته اتفاق افتاد و تغییر در رهبری و برکناری مرسی از قدرت نیاز به زمان داریم. ما همچنان درباره برکناری مرسی از قدرت نگران هستیم اما همانطور که در روز گذشته و روز قبل از آن گفتم ما فکر می کنیم به نفع آمریکا نیست تغییر فوری در برنامه کمک خود انجام دهیم. نحوه اطلاق ما رویدادهای اخیر در مصر پیامدهایی خواهد داشت. ما در حال ارزیابی اتفاقات در مصر و مسئولیت ما بر اساس قانون هستیم. با کنگره درباره گام های بعدی رایزنی می کنیم.

خبرنگاری پرسید: اگر کاخ سفید تصمیم بگیرد تحولات در مصر را کودتای نظامی بنامد. آیا کمک یک میلیارد و پانصد میلیون دلاری به صورت خودکار متوقف می شود؟


کارنی گفت: ما در حال بررسی چارچوب قانونی در اینجا هستیم. مطمئنا در این زمینه بحث زیادی شده است. تصمیم فوری درباره تحولات مصر پیامدهای جدی خواهد داشت و بر کمک های ما بر مصر تاثیر خواهد گذاشت زیرا ما شراکت طولانی با مصر داریم و مدتهای طولانی است که از مردم این کشور حمایت می کنیم. نقشی که ما می توانیم برای گذار دموکراتیک در منطقه ایفا می کنیم ، مشورت است. ما الزامات و چارچوب قانونی خود را ارزیابی و با کنگره در این زمینه مشورت می کنیم.

سخنگوی کاخ سفید گفت: ما با احتیاط در این زمینه عمل می کنیم زیرا معتقدیم این به نفع امنیت ملی ما و حمایت ما از گذار در مصر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره نگرانی از بی ثباتی طولانی مدت در مصر و تاثیر آن در منطقه گفت: ما نگران بی ثباتی طولانی مدت و تاثیر آن به منطقه هستیم. ما شاهد ناآرامی های خشن در نقاط مختلف خاورمیانه در این دوره آشوب هستیم. ادامه خشونت در مصر نتیجه مثبتی ندارد و ما به همین جهت قویا خواهان توقف خشونت و یک روند جامع مسالمت آمیز هستیم. مصالحه هدف است و امتیاز دادن وسیله ی برای رسیدن به این هدف است. ما معتقد هستیم مردم مصر از این روند حمایت می کنند.ما تلاش می کنیم به این روند کمک کنیم.این روندی است که باید مردم مصر آن را تعریف و تعیین کنند ودرباره رهبری، قانون اساسی و نمایندگان تصمیم گیرند. بهترین راه برای تامین آینده مصر و میلیون ها جوان این کشور مشارکت دادن همه احزاب و گروه ها است.

سخنگوی کاخ سفید درباره ماجرای اسنودن گفت: ما در حال همکاری با همه کشورهایی هستیم که می توانند موضوع را حل کنند. از جمله این کشورها روسیه است. معتقد هستیم اسنودن همچنان در روسیه است.به نظر ما نباید اجازه سفرهای بین المللی به وی داده شود مگر این که این سفر بین المللی برای بازگرداندن او به آمریکا باشد.

درباره تماس های ما با روسیه باید بگویم ما به صورت مشترک معتقدیم این مسئله نباید رابطه گسترده ومهم ما با روسیه را قطع کند. ما بدنبال راهی هستیم تا از طریق قانونی وی را از روسیه اخراج و به آمریکا بازگردانیم.ما همواره با روسیه در تماس هستیم.

سخنگوی کاخ سفید گفت:گذار تاریخی در مصر شروع شده است. ما شاهد چالش ها ،عقب گرد ها و کشته شدن انسان ها بودیم.آمریکا باید سیاست احتیاطی و دقیق درباره مصر در پیش گیرد. این به نفع آمریکا و مردم این کشور و مصر است.

وی درباره گفتگوهای فلسطینی -اسرائیلی گفت:ما روابط و همکاری نزدیک با اسرائیل داریم.ما با اسرائیلی ها درباره حوادث سراسر منطقه روابط نزدیک داریم.  ما امیدواریم این گفتگوها ادامه یابد.

جی کارنی گفت:لایحه اصلاح قانون مهاجرت به نفع اقتصاد کشور است و منجر می شود اقتصاد کشور در بیست سال آینده پنج ممیز چهار درصد رشد داشته باشد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار