پس از آنکه طرفداران مرسی در خشونت‌هایی که اخوان المسلمین آن را قتل عام و ارتش مصر آن را دفاع از خود می‌نامد، کشته شدند، مصر به حال آماده باش درآمده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی "گاردین" می‌نویسد: روز سه شنبه، به دنبال کشته شدن 51 نفر از حامیان محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر، در حالی که رهبران سیاسی بر سر تشکیل یک دولت موقت غیرنظامی که بتواند تا زمان برگزاری انتخابات جدید در سال آینده، با حمایت ارتش بر کشور حکومت کند، چانه می‌زدند، این کشور خود را برای تظاهرات جمعی گسترده تر آماده می‌کرد.


*** حمایت رسانه‌های مصر از ارتش این کشور
«سمیر رضوان» که یکی از نامزدهای اصلی نخست وزیری دولت موقت مصر به شمار می‌رفت، به روزنامه «گاردین» گفت، در صورتی که وی به این سمت منصوب شود، اقتصاد و «آشتی ملی» را جزو اولویت های خود قرار می‌دهد.
جمعیت طرفداران مرسی روز سه شنبه در نزدیکی محل کشتار روز دوشنبه تجمع کرده بودند و این کشتار را قتل عام می‌نامیدند، در حالی که ارتش مصر آن را واکنشی در برابر حمله‌ای تروریستی می‌داند.
رسانه‌های مصر نیز در حالی حمایت قاطع و غیرانتقادی خود را نسبت به ارتش مصر ابراز کرده‌اند که جزئیات اصلی اتفاقات رخ داده در روزهای اخیر هنوز بدون توضیح باقی مانده‌ است.


*** خاکسپاری قربانیان تحت نظارت شدید و فراخوان اخوان المسلمین برای تظاهرات
مراسم خاکسپاری و بزرگداشت قربانیان در فضایی تحت نظارت شدید برگزار شد و اخوان المسلمین نیز برای برگزاری تظاهرات « یک میلیون شهید»، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان فراخوان داد. میدان تحریر در مرکز قاهره آرام بود و از سوی دیگر طرفداران محمد مرسی از آنجا دور نگه داشته شده بودند.
اخوان المسلمین و دیگر گروه‌های اسلامی نیز بلافاصله بیانیه عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر را که خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه فوریه پس از برگزاری رفراندوم پیش‌ نویس اصلاح قانون اساسی و سپس، برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری شده بود را رد کردند.
مرسی که اکنون در بازداشت خانگی به سر می‌برد، در انتخابات سال گذشته با اکثریت ناچیزی در برابر کاندیدای رژیم قبلی پیروز شد. طرفداران رئیس‌جمهور معتقدند که وی با کودتای نظامی از کار برکنار شده است. اما مخالفان مرسی برکناری او توسط ارتش را ادامه انقلاب 2011 مصر می‌دانند.


*** ارتش مصر روزی سیاه  را در تاریخ رقم زد
«عصام العریان»، نایب رئیس حزب آزادی و عدالت، جناح سیاسی اخوان المسلمین، این بیانیه را «حکم قانونی فردی که توسط قدرتمندان منصوب شده است» نامید و معتقد است که این کار «کشور را به عقب باز می‌گرداند.»
«رضوان»، وزیر سابق دارایی مصر که آخرین گزینه مناسب پس از گروه‌های سلفی برای پست نخست وزیری به شمار می‌رفت، به طور علنی نامزدی خود را برای این سمت تایید کرد.
رضوان گفته بود که در صورتی که انتخاب شود، اولویت‌های خود را اقتصاد و از بین بردن تفرقه و اختلاف در جامعه مصر قرار خواهد داد. وی گفت:‌«ما باید برای برقراری آشتی ملی، سخت کار کنیم.»
گزارش‌های جدید حاکی از این است که «حازم الببلاوی» به عنوان نخست‌وزیر موقت مصر معرفی شده است.
عزاداران کشته شدگان خشونت‌های روز دوشنبه، هنوز منتظر آزادی اجساد دوستان خود از سردخانه شهر قاهره هستند و بسیاری از آنها هنوز با وحشت آنچه که اتفاق افتاده است، کنار نیامده‌اند.
«محمد ابو سعید»، مدرس دانشگاه «الازهر» که منتظر دریافت جسد دوستش «محمد عبدالرحمان» بود، گفت: «این روز روز سیاهی در تاریخ ارتش مصر است.» وی از اسلامگرایان خواست تا در واکنش به این اقدام، همچنان به مقاومت مسالمت آمیز خود ادامه دهند.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار