برکناري محمد مرسي رئيس جمهور مصر با تصميم ارتش، باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا را در برابر يک مشکل ديپلماتيک و دو راهي تلقي يا عدم تلقي اين تصميم به عنوان کودتا قرار داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ؛ پاسخ اوباما به پرداخت سالانه يک و نيم ميليارد دلار بر مي گردد که آمريکا هر سال به شکل کمک نظامي به قاهره مي پردازد و واشنگتن بر اساس تقويت دموکراسي در کشورهاي عربي تصميم گيري مي کند.

در صورتي که تصميم ارتش کودتا تلقي شود، قوه مقننه آمريکا بخش عمده اين کمک دو جانبه را به حالت تعليق در مي آورد و اين تصميم احتمال دارد ارتش مصر را به شدت تحت تاثير قرار دهد.ارتش مصر به عنوان نهادي کاملا با ثبات از سال ها قبل روابط تنگاتنگ با آمريکا دارد.

ميليون ها مصري کناره گيري رئيس جمهور را خواستار بودند و ستاد مشترک ارتش برنامه اي مفصل را با امضاي روحانيون براي بازگشت حاکميت قانون اساسي ارائه کرد.اما بخش بزرگي از مصري ها همچنان از محمد مرسي و اخوان المسلمين حمايت مي کنند و اين موضوعي است که اوضاع را به شدت پيچيده مي کند.باراک اوباما بعد از تبادل نظر با مشاوران خود « به شدت ابراز نگراني » کرد و از نهادهاي مرتبط خواست پيامدهاي برکناري مرسي را درباره ادامه کمک دو جانبه بررسي کنند.
رئيس جمهور آمريکا از کودتا و همچنين بازگشت محمد مرسي صحبت نکرد.

مرسي نخستين رئيس جمهوري در مصر بود که به صورت دموکراتيک انتخاب شد.دولت اوباما به نظر مي رسد اين ابتکار ارتش را به عنوان راه حلي مورد پذيرش براي بحران سياسي اين کشور 83 ميليون نفري تلقي خواهد کرد.مصر به علاوه با وضع اقتصادي نگران کننده رو به رو است.

اوباما با توجه به آخرين مواضع آمريکا از تصميم شتابزده درباره کمک مالي به مصر و روابط دو جانبه خودداري کرد.زماني که مانوئل زلايا رئيس جمهور هندوراس ژوئن 2009 بر کنار شد، آمريکا کمک خود را به صورت موقت به حال تعليق در آورد اما واشنگتن دو ماه قبل از تعليق بلند مدت سخن مي گفت و هيلاري کلينتون وزير امور خارجه پيشين آمريکا از به کار بردن کلمه کودتا خودداري کرد.اريک تراجر متخصص مسائل مصر در موسسه سياسي خاورميانه واشنگتن معتقد است اوباما از مطرح کردن کودتا خودداري مي کند و به کمک خود ادامه مي دهد.

وي افزود: دولت اوباما به خوبي مي داند که اگر اين تصميم غير دموکراتيک و شبيه کودتا است اما نتيجه خارج شدن کشور از کنترل کامل مرسي است .


برچسب ها: مرسی ، اوباما ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار