در انتخابات داخلي شب گذشته حزب ليکود متعلق به بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي ، تندروها بيشتر مناصب کليدي حزبي را کسب کردند؛ اقدامي که ممکن است مسير مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطينيان و روند واگذاري امتيازات به طرف فلسطيني را بيش از پيش دشوارتر سازد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاري فرانسه ، داني دانون معاون وزير جنگ اسرائيل که از مخالفان سرسخت ايده تشکيل دو کشور محسوب مي شود ، در انتخابات درون حزبي ليکود به عنوان رئيس کميته مرکزي حزب برگزيده شد . 
همچنين زيو الکين معاون وزير خارجه و يکي ديگر از چهره هاي تندرو ، به عنوان دبير حزب ليکود که ايدئولوژي حزبي را تبيين مي کند ، انتخاب شد .
 حدود 78 درصد از 3600 عضو کميته مرکزي حزب ليکود در انتخابات شب گذشته شرکت کردند . اين در حاليست که نتانياهو شخصا در فرآيند راي گيري حضور نداشت و ترجيح داد در اقامتگاهش در  بيت المقدس راي دهد .
راي گيري درون حزبي ليکود در حالي برگزار شد که جان کري وزير امور خارجه آمريکا ديروز يکشنبه دست خالي به ديپلماسي فشرده رفت و برگشت چهار روزه خود در منطقه پايان داد و راهي برونئي شد. 
نتانياهو همچنان رهبر حزب ليکود باقي ماند ولي قدرتش در محافل داخلي اين حزب با توجه به انتخاب چهره هايي مانند دانون و الکين در مناصب جديد ، رو به کاهش است .
روزنامه يديوت آحارانوت در سرمقاله امروز خود به نقل از يک مقام بلندپايه نوشت :  نتانياهو در انتخابات ليکود بازنده شد  . 
همچنين ميري رگو يکي از چهره هاي تندرو که براي تصدي رياست دبيرخانه ليکود مبارزه مي کرد ، در برابر ازرائيل کاتز وزير حمل و نقل که ده سال است اين سمت را در اختيار دارد ، بازنده شد. 
دانون 42 ساله اخيرا در انتقاد از نتانياهو گفته بود دولت وي در برابر ايده تشکيل کشور مستقل فلسطيني به اندازه کافي جدي نيست و اگر اين موضوع به راي گذارده شود ، اغلب وزيران ليکود و نيز ديگر شرکاي ائتلافي با آن مخالفت خواهند کرد . 
الکين نيز هشدار داده بود اگر نتانياهو درصدد اتخاذ اقداماتي در جهت تشکيل کشور فلسطيني برآيد ، موجب بروز شکافي عميق در پيکره ليکود خواهد شد . وي بدين ترتيب آشکار از احتمال انشعاب در ليکود خبر داد .
نمايندگان و اعضاي حزب ليکود در پي کسب نتايج نااميد کننده در انتخابات عمومي ماه ژانويه، از عملکرد نتانياهو ناراضي هستند . پيش از انتخابات نتانياهو اعلام کرده بود ليکود فهرست انتخاباتي مشترک با حزب تندروي" اسرائيل خانه ما" به رهبري آويگدور ليبرمن وزير خارجه سابق ارائه خواهد کرد . ولي اين فهرست مشترک  موفق شد از ميان 120 کرسي پارلمان اسرائيل ، تنها 31  کرسي را از آن خود کند ؛ در حالي که قبل از آن 42 کرسي را در اختيار داشت . به نوشته رسانه هاي اسرائيل دانون با ايده ائتلاف ليکود  با حزب اسرائيل خانه ما مخالف است و از سمت جديد خود براي جلوگيري از نهايي شدن اين فرايند استفاده خواهد کرد.







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار