معاون وزير وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه ظرفيت كشور در توليد فولاد امسال به بيش از 24 ميليون تن مي رسد، پيش بيني كرد در سال جاري 5 ميليون و 700 هزار تن به ظرفيت سيمان اضافه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از «شاتا»، وجيه الله جعفري با بيان اينكه در سال گذشته توليد فولاد خام در بخش خصوصي و دولتي به حدود 14 ميليون و 890 هزار تن رسيد، گفت: ظرفيت ما نزديك به 20 ميليون تن است كه با افزايش چند مجموعه جديد چون فولاد پاسارگاد در استان فارس، فولاد خزر در گيلان و فولاد نظنر در كاشان، 4 ميليون تن به ظرفيت كشور اضافه مي شود، بنابراين اميدوايم كه ظرفيت ما به بيش از 24 ميليون تن برسد.

وي افزود: ظرفيت محصولات فولادي الان حدود 30 ميليون تن است و توليد ما نيز در سال گذشته 17.5 ميليون تن بود كه توليد مشابه در ارديبهشت ماه در فولادخام و محصولات فولادي نسبتا مثبت بوده اما در برخي واحدها كاهش داشتيم كه دليل اوليه آن، كاهش واردات شمش در سال گذشته است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص توليد سيمان در كشور اظهار داشت: توليد كلينكر تا پايان ارديبهشت نسبت به مدت مشابه 5.9 درصد و در دوماهه ابتداي سال حدود 4 درصد رشد داشته است، همچنين توليد سيمان در ارديبهشت ماه 10.5 درصد و دو ماه ابتداي امسال حدود 5 درصد افزايش را تجربه كرده است.

جعفري با بيان اينكه صادرات سيمان امسال با 48 درصد رشد همراه بوده است، افزود: در دوماهه امسال حدود 27 ميليون و 600 هزار تن سيمان صادر شده، اين در حالي است كه اين رقم در مدت مشابه در سال قبل 18 ميليون و 700 هزار تن بوده است، ضمن اينكه صادرات كلينكر هم امسال با 46 درصد رشد مواجه شده است.

وي با اشاره به سرانه ظرفيت اسمي توليد و مصرف سيمان در كشور، گفت: در سال 85 سرانه ظرفيت اسمي حدود 510 كيلوگرم بود كه امروز به 1018 كيلوگرم رسيده است. در همين حال، سرانه توليد در سال 85، 501 كيلوگرم بود كه در پايان سال گذشته به 936 كيلوگرم رسيد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه سرانه مصرف سيمان در سال 85، 510 كيلوگرم و در سال 91، 732 كيلوگرم بوده است، گفت: پيش بيني ما براي سال اين است كه 5 ميليون و 700 هزار كيلوگرم به ظرفيت ما اضافه شود كه با افزايش 4 طرح جديد (يك طرح توسعه در استانهاي مازندران، البرز، خراسان رضوي، زنجان و فارس) اين ظرفيت افزوده شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ظرفیت ، تولید ، فولاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار