پايگاه خبري – تحليلي "گلف بيزينس" در مقاله جديدي تحت عنوان "نقش عربستان سعودي در سوريه و هراس آن کشور از نفوذ تفکر شيعي" اذعان مي کند که رهبران عربستان سعودي نگراني شديدي از شکست کامل تروريست هاي سوري و تقويت نقش ايران و سوريه در منطقه احساس مي کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری گلف بيزينس ؛ اين پايگاه تحليلي با اذعان به هراس عربستان سعودي از شکست تروريست هاي سوري در نبرد "القصير" و بازپس گيري کنترل آن شهر توسط نيروهاي ارتش دولتي سوريه مي افزايد "از زمان بازپس گيري شهر استراتژيک "القصير" توسط نظاميان ارتش دولتي سوريه، رياض به هراس افتاده و از عملکرد ضعيف تروريست هاي سوري ناراضي است. در اين باره، شاهزاده "مقرين" رييس پيشين دستگاه اطلاعاتي خاندان آل سعود به ديپلمات هاي آمريکايي گفته است که "هلال شيعي" در منطقه در حال تبديل شدن به "قرص کامل ماه" است. اشاره وي به افزايش تاثيرگذاري و نفوذ کشورمان در سرتاسر منطقه خاورميانه بوده است. در سال 2009 ميلادي نيز سايت افشاگر "ويکي ليکس" اسنادي را از سفارت آمريکا منتشر کرد که مويد همين موضوع بود. پشتيباني ايران از دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه و همراهي نيروهاي جنبش "حزب الله" لبنان با آنان باعث افزايش هراس رياض شده است. شواهد نشان مي دهند که عرستان سعودي در صدد است تا از بحران سوريه بعنوان اهرمي در جهت مقابله ژئوپوليتيک با ايران استفاده نمايد.

در اين ميان يکي از پژوهشگران مرکز مطالعات خليج فارس در شهر جده معتقد است "در صورت پيروزي دولت "اسد" ، دولت جمهوري اسلامي ايران قادر خواهد بود از متحدان خود در منطقه دفاع کند و اين به ضرر منافع غربي ها در خاورميانه مي باشد." دولت عربستان سعودي پس از شکست سنگين تروريست هاي سوري در القصير ترديدهاي بسياري را در مورد توان اين نيروها به خود راه داده است. عربستان سعودي پيش تر همه گونه حمايت مالي و نظامي از تروريست هاي سوري بعمل آورده بود." 

نويسنده با اذعان به ايجاد شکاف در ميان جبهه سعودي ها و کشورهاي غربي مي افزايد "موضع کشورهاي غربي و بخصوص "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا از سال گذشته تاکنون در مورد بحران سوريه تغيير زيادي يافته است. واشنگتن اظهار داشته که از تروريست هاي سوري حمايت مي کند اما زمان معيني در اين باره تعيين نکرده است. همين موضوع باعث ايجاد ترديد در ميان سعودي ها نسبت به حمايت کشورهاي غربي از تروريست هاي سوري شده است. به گزارش يک منبع ناشناس در يکي از کشورهاي عربي، از حدود دو ماه پيش عربستان سعودي حجم کمک هاي ارسالي خود به تروريست هاي سوري را افزايش داده است که از جمله آنها مي توان به ارسال موشک هاي ضد تانک براي آنان اشاره کرد.

اين منبع همچنين خاطر نشان کرده است که "ملک عبدالله" پادشاه عربستان سعودي به همراه "سعود الفيصل" وزير امور خارجه عربستان سعودي و شاهزاده "بندر بن سلطان" وزير اطلاعات سعودي همگي از دولت آمريکا خواسته اند تا کمک هاي خود به تروريست هاي سوري را افزايش دهد. آنان از موضع گيري واشنگتن در قبال بحران سوريه نگران هستند."

اين نشريه عربي در ادامه با اذعان به قدرت منطقه اي کشورمان و هراس سعودي ها از اين مسئله مي افزايد "سعودي ها نگران بسط تفکر "شيعي" در منطقه هستند. اخيرا شاهزاده "ترکي الفيصل" رييس دستگاه جاسوسي عربستان سعودي اظهار داشت که عربستان سعودي از "پنجه هاي فولادين" ايران مي هراسد.  روزنامه "الحيات" نيز در سرمقاله اخير خود اظهار داشته که پيروزي اسد در سوريه و افزايش نفوذ ايران در منطقه کابوسي براي خاندان آل سعود است. آنان مي دانند که با اين پيروزي شيعيان عربستان سعودي با الهام گيري از الگوي جمهوري اسلامي ايران ثبات رژيم آل سعود را تهديد خواهند کرد." سرمقاله نويس اين روزنامه عربي در پايان مقاله خود نوشته است "پيروزي ايران و سوريه در منطقه، لطفا اين کابوس را براي ما مطرح نسازيد (!)" 

اين پايگاه تحليلي با اذعان به هراس خاندان آل سعود از بازگشت تروريست هاي سوري به عربستان مي نويسد "دولت عربستان سعودي که خود تروريست ها را به سوريه اعزام کرده است از اين موضوع هراس دارد که تروريست ها به عربستان بازگردند و همانند تجربه عراق و افغانستان اين تروريست ها خود عليه خاندان آل سعود اسلحه بردارند."



برچسب ها: ایران ، سوریه ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار