شامگاه روزبیست و هشتم خرداد ماه دنباله‌دار پن‌استارز از نزدیکی ستاره‌ی بتا صورت فلکی دب اصغر عبور خواهد کرد رصد آن را فراموش نکنيد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران؛

صورت فلکی دب اصغر

صورت فلکی دب اصغر یا خرس کوچک شکلي شبيه به همان دب اکبر يا خرس بزرگ را دارد که به واسطه هفت ستاره اصلي در آسمان شکل گرفته اما اين صورت فلکي نسبت به صورت فلکي خرس بزرگ بسيار کم نور است و ستاره قطبي مهمترين جرم موجود در آن است که در انتهاي دسته آبريز قرار گرفته است.




اين صورت فلکي یکی از صورت فلکی های آسمان نیمکره شمالی آسمان است که در جنوب صورت‌های فلکی قیفاووس و اژدها قرار گرفته و در جنوب آن نیز صورت‌های فلکی اژدها و دب اکبر قرار دارند.




دنباله دار

دنباله دار ها اجرامي هستند که از تکه های یخ و غبار تشکیل شده و هسته مرکزي موجود در آنها يخ است .این اجرام زمانی که به خورشید نزدیک می شوند به علت دمای بالا یخ آنها ذوب شده و به همراه غبار در انتهای آنها و برخلاف جهت خورشید دنباله ای را ایجاد می کند که این دنباله همان انرژی دریافت شده از خورشید است که به صورت بازتاب نور در قسمت دم آن در فضا پخش می شود و ما ناظران زمینی می بینیم.




ستاره شناسان در مورد دنباله دارها بر این باورند که آنها باقیمانده مجموعه ای از گاز، یخ، سنگ و غبارها در فضا هستند که حدود ۶/۴ بیلیون سال پیش در منطقه ای خارج از منطقه سیارات در کمربندي به نام کويي پر شکل گرفته اند.

دنباله دار پن‌استارز

دنباله‌دار پن‌استارز یا C ۲۰۱۱ L ۴ که از اوایل مارس به منظومه شمسی نزدیک شده است و شامگاه بیست و هشتم خرداد ماه با قدر و روشنایی حدود 9 درجه از نزدیکی ستاره‌ی بتا صورت فلکی دب اصغر عبور خواهد کرد و علاقمندانی که تا کنون موفق به رصد آن نشده اند می توانند با استفاده از یک تلسکوپ ساده آن را رصد کنند.

خبرنگار:حديث حدادي

برچسب ها: دنباله ، خورشید ، غبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار