رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: با احداث واحدهای مدرن فرآوری مواد معدنی از تجمع سنگ های معدنی به صورت باطله جلوگیری خواهد شد.

عباداله اکبری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه بخش معدن را بعنوان يكي از پتانسيل هاي توسعه اي استان ذکر کرد و افزود: با توسعه سرمایه گذاری در بخش فرآوری معدنی استان، علاوه بر جلوگیری از تجمع سنگ های معدنی به صورت باطله که منجر به تخریب چهره زیست محیطی منطقه شده، ارزش افزوده نهفته این ذخایر صرف توسعه اقتصادی استان خواهد شد.

وی تصریح کرد: اخیرا در سفر چهارم ریاست جمهور و هیات دولت به آذربایجان غربی 3000 میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات جهت ایجاد و توسعه واحدهای کانه آرایی، فرآوری و صنایع معدنی اختصاص یافته که این امر نشان دهنده توجه ویژه دولت به قابلیت های استان در بخش معدن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: واحد فرآوری تیتان قره آغاج ارومیه با ذخیره قطعی 56 میلیون تن، کارخانه فرآوری و استحصال طلای آق دره تکاب به عنوان دومین معدن طلای کشور با تولید سالانه بیش از 2 تن طلا و واحد فرآوری پویا زرکان تکاب با تولید سالیانه 700 کیلو طلا، 1 هزار کیلو نقره و 2 هزار کیلو جیوه واحد های فرآوری مهم استان را تشکیل می دهند.

اکبری بابیان اینکه واحد فرآوری طلای زرشوران تکاب به عنوان یکی از طرح های مهرماندگار در سالجاری افتتاح می شود اظهار داشت: با راه اندازی این طرح علاوه بر فرآوری کامل این سرمایه عظیم در منطقه و کاهش هزینه حمل و نقل، برای 500 نفر زمینه اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی با داشتن 418 معدن دارای پروانه بهره برداری و 282 معدن در حال اکتشاف رتبه پنجم کشوری را از لحاظ تعداد معادن به خود اختصاص داده است.

وی ابراز داشت: از 68 نوع ماده معدنی موجود در کشور 52 نوع آن در آذربایجان غربی شناسایی شده که 39 نوع آن در مرحله بهره برداری و 13 نوع آن در مرحله اکتشاف می باشد.

اکبری افزود: آذربایجان غربی با تولید سالانه 9 میلیون تن مواد معدنی توانسته است برای 5 هزار و 800 نفر شغل ایجاد کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص تنوع معدنی استان اظهار داشت: کشف بیشترین ذخایر طلای کشور در استان، وجود ذخایر بزرگ تیتان، ذخایر متنوع از سنگ های تزئینی در بیش از 100 نوع، پتانسیل های باریت و ... رتبه سوم کشور را از لحاظ تنوع مواد معدنی فراهم کرده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.