عطیه فقیهی، کارشناس ارشد آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: پرستار بودن چيزي فراتر از دانش يا انجام دادن مجموعه اي از مهارت ها و فنون حرفه اي است .مراقبت معنوي جزء اساسي عملكرد پرستاري است . پرستاراني قادر به ارايه مراقبت هاي معنوي هستند كه براي اين مفهوم ارزش قايل بوده و در رابطه با آن آموزش ديده و توانايي خود جهت ارايه چنين مراقبت هايي را باور داشته باشند .
وی گفت: آموزش پرستاري نقش حساسي را در آماده ساختن پرستاران براي ارايه مراقبت هاي معنوي داراست. بسياري از تحقيقات داخل و خارج ازايران نشان داده اند كه با مراقبت معنوي، پيشرفت در بهبودي و افزايش رضايتمندي حاصل مي شود و به همان اندازه كه پرداختن به نيازهاي جسمي اهميت دارد،توجه به نيازهاي معنوي هم مهم بوده و در بهبودي بيمار نقش دارد. پرستاران فرصت دارند كه از طريق ارتقاء سلامت معنوي و فراهم كردن محيطي براي بهبودي معنوي به هر بيماري كمك كنند.
فقیهی تصریح کرد: پرستاران باید به مفهوم مراقبت كل نگر متعهد باشند و اهميت توجه به جنبه های جسمي،رواني، عاطفي، اجتماعي، معنوي و معني نيازها و مراقبت ها را بشناسند .شواهد نشان مي دهد كه چهار نياز اول شناخته شده اند و در برنامه درسي تدريس و در مراقبت ها نيز اجرا مي شوند اما حيطه مراقبت معنوي، ناديده گرفته و يا در برخي كشورها به يك رهبر مذهبي تفويض مي شود.
وی خاطرنشان کرد: در اين راستا لزوم پرداختن به ، آموزش و راهنمايي در مورد مراقبت معنوي، شفاف سازي در موردحد و مرز اخلاق حرفه اي و حريم شخصي ،حمايت از پرستاران در زمينه مسائل معنوي آن از سوي مسئولين و مدرسين دانشكده هاي پرستاري جدي به نظر مي رسد./ح