جرم گوش به ترشحات طبیعی گفته می‌شود که برای اسیدی نگهداشتن محیط گوش وجودشان ضروری است چرا که از رشد قارچ و باکتری در محیط درونی گوش جلوگیری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛  گوش‌پاک‌کن، سوئیچ ماشین، سنجاق یا چوب کبریت باعث تحریک گوش می‌شوند و می‌توانند جرم‌هایی را که در نیمه خارجی مجرای گوش به وجود می‌آیند به قسمت داخلی‌تر گوش برده و باعث خارش و سنگینی بیشتر گوش شوند.

جرم گوش به ترشحات طبیعی گفته می‌شود که برای اسیدی نگهداشتن محیط گوش وجودشان ضروری است چرا که از رشد قارچ و باکتری در محیط درونی گوش جلوگیری می‌کنند.

در بعضی از افراد که پوستشان چرب‌تر است یا گوششان جرم‌سازتر است این جرم بیش از حد ترشح می شود. به حدی که باعث بسته شدن مجرای شنوایی گوش خارجی شود و فرد احساس سنگینی گوش می‌کند.

این دسته از افراد بعد از استحمام و نفوذ آب به گوش احساس می‌کنند سنگینی گوششان بیشتر شده است که بعد از خشک شدن و کم شدن رطوبت این احساس سنگینی کاذب کمتر می‌شود.

بعضی از افراد عادت دارند با هر وسیله‌ای اعم از گوش‌پاک‌کن، سوئیچ ماشین، سنجاق یا چوب کبریت گوش خود را پاک کنند که این عمل باعث می‌شود که در درجه اول گوش تحریک شود و در ثانی جرم‌هایی که در نیمه خارجی مجرای گوش به وجود می‌آیند به قسمت داخلی‌تر گوش رفته و باعث خارش و سنگینی بیشتر گوش شوند.

افراد نباید با هیچ وسیله‌ای گوش خود را دستکاری کنند زيرا نفوذ هر چه بیشتر جرم در قسمت‌های انتهایی و دستکاری‌های مکرر به علت خارش بیشتر گوش می‌تواند در نهایت به پارگی پرده گوش منجر شود.

وجود جرم گوش به طور طبیعی لازم است چرا که محیط گوش باید چرب باشد.این دسته از افراد نیازی به تمیز کردن مجرای داخلی گوش ندارند حتی در موقع استحمام نیز نباید به مجرای گوش دست بزنند بلکه باید فقط لاله و پشت گوش را بشویند.

شستن گوش با شامپو یا صابون باعث می‌شود که محیط گوش قلیایی شده و برای رشد انواع باکتری‌ها مناسب شود پس بهتر است حالت طبیعی گوش رعایت شود.

نکته: افرادی که دچار جرم گوش می‌شوند توصيه مي شود برای خارج ساختن جرم گوش به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند تا آن متخصصان ابتدا با قطره، جرم را نرم کرده و سپس با دستگاه، گرفتگی موجود را برطرف سازند.

منبع : خبرگزاری فارس

برچسب ها: گوش ، جرم ، ترشح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار