معاون برنامه ريزي و عمراني فرمانداري ويژه ملاير گفت: سالانه بيش از يک ميليون و 400 هزار تن مواد معدني به صورت اسمي از معادن اين شهرستان برداشت مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛صحبت اله نجفي در کارگروه توسعه معاون شهرستان ملاير افزود: اين شهرستان داراي 42 معدن فعال است که 50 فقره معدن نيز به صورت راکد و متروکه است.
وي اظهار داشت: از اين تعداد، 17 فقره در جوکار، 9 فقره در بخش مرکزي، 15 فقره در بخش سامن و يک معدن نيز در بخش زند فعال است.
نجفي خواستار مطالعه، شناسايي و استعداديابي ظرفيت هاي معدني اين شهرستان شد و تصريح کرد: نحوه واگذاري و بهره برداري معادن بايد پس از ارزيابي نيازهاي شهرستان و به تشخيص اداره صنايع و معادن و تاييد کارگروه باشد.
وي بر همکاري دستگاه هاي اجرايي عضو کارگروه نيز تاکيد کرد و افزود: استفاده از زيرساخت هاي ايجاد شده معادن شهرستان بايد بر اساس ضوابط و استانداردها باشد.
کارشناس امور معادن استان همدان نيز با بيان اينکه استان همدان رتبه دوم معادن کشور از نظر تعداد و رتبه سوم از نظر ظرفيت را به خود اختصاص داده، بيان داشت: ملاير با داشتن ذخاير معدني چون سيليس، فلدسپات، سنگ آهن و آندالوزيت سهم قابل توجهي از اين ذخاير را از نظر تعداد و ظرفيت معادن به خود اختصاص داده است.
وي ادامه داد: مواد معدني استخراج شده از معادن ملاير داراي کاربري صنعتي است و در ساخت کاشي، سراميک، سيمان، صنايع نسوز، بلور و شيشه و کريستال مصرف مي شود.
وي با بيان اينکه براي حل مشکلات معدن بايد با نگاه مثبت برخورد کرد، اظهار داشت: معدن سرمک ملاير با وجود اينکه در محدوده منطقه حفاظت شده لشگردر واقع شده، مشکلاتي براي آن به وجود آمده که بايد رفع شود.
رييس اداره صنعت، معدن و تجارت ملاير نيز با اشاره به ظرفيت بالاي معادن اين شهرستان افزود: 30 درصد پروانه هاي بهره برداري صادره در ملاير مختص به صنايع وابسته مواد معدني است.
 داريوش صفاري  بيان داشت: در حال حاضر، 80 واحد صنعتي از صنايع وابسته به مواد معدني با يک هزارو 297 نفر اشتغال در اين شهرستان در حال فعاليت است.
وي در عين حال کمبود شن و ماسه را يکي از معضلات اين شهرستان برشمرد و گفت: اين در حاليست که بخش زيادي از شن و ماسه مورد نياز ملاير از شهرستان هايي چون بروجرد و شهرهاي همجوار وارد مي شود.
صفاري تصريح کرد: براي تامين شن و ماسه ملاير سه معدن در شهرستان وجود دارد که داراي معارضين محلي است./ب
برچسب ها: ذخایر ، معدنی ، ملایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.