توليت آستان قدس رضوي در رابطه با مسائل مطروحه در ديدار با توليت حرمين شريفين نجف و كربلا اظهار داشت: بنده در عراق اعلام كردم كه ما براي هرگونه همكاري كه بتوانيم و از ما خواسته بشود، آماده ايم.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي، آيت الله واعظ طبسي كه به منظور زيارت مراقد منور ائمه معصومين عليهم السلام به عراق سفر كرده بود، شامگاه گذشته با استقبال استاندار خراسان رضوي، قائم مقام توليت آستان قدس رضوي و جمعي از مديران استاني و آستان قدس رضوي وارد فرودگاه بين المللي شهيد هاشمي نژاد مشهد شد.

آيت الله واعظ طبسي در بدو ورود به مشهد در مصاحبه با خبرنگاران گفت: اولا خداي را سپاس مي گويم كه توفيق داد بعد از عمري كه هيچ توفيق تشرف به اعتاب مقدسه را پيدا نكرده بودم، به اين سفر مشرف شدم و در آنجا سلام، احترام و عرض ارادت همه مشتاقان و علاقمندان را به محضر حضرت اميرالمؤمنين، سيدالشهدا و حضرت ابالفضل العباس عليهم السلام تقديم كرديم.

وي تصريح كرد: اين سفر بنا به دعوت آقاي حكيم، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، دعوت استاندار نجف و توليت كربلاي معلي انجام گرفت و حقا هم از محبت و لطف آقايان برخوردار بوديم.

دستاوردهاي سفر

توليت آستان قدس رضوي در تشريح دستاوردهاي سفر خود به عراق ابراز داشت: آنچه كه براي من در اين سفر صرف نظر از توفيق زيارت مهم بود و انشاءالله كه سرمايه هاي معنوي هم حاصل شده باشد، ملاقات هايي بود كه با آيت الله سيستاني و آيت الله فياض و استانداران نجف و كربلا و همچنين متوليان حرم حضرت اميرالمؤمنين و حضرت اباعبدالله الحسين عليهم السلام داشتم. وي افزود:‌مجموع صحبت هايي كه داشتيم، با نگاهي جامع به مسائل و رويدادهاي عراق بود و روي چند چيز از جمله توجه بيشتر دولت و دستگاه اجرايي و حاكميت عراق نسبت به مراجع تأكيد كرديم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: تأكيد شد ارتباط بيشتري با علماي اعلام برقرار شود تا آقايان احساس كنند كه روحانيت و مرجعيت محور اصلي در اين حركت ها و انقلاب هاي اسلامي هستند و ديگر اينكه نظر و مشورت بخواهند و مشكلات را مطرح كنند و بر اساس نظرات آنها هم عمل بشود.

ملاقات با مراجع و مسئولين

وي ادامه داد: به آقاي سيستاني و آقايان عرض كردم بالاخره اين دولت و اين حاكميت، حاكميت شيعه است. بيگانگان بخصوص آمريكا و دولت هاي منطقه نظير عربستان وقطر و ديگران تلاش مي كنند براي اينكه دولت شيعي را تضيعف نموده و از بين ببرند. بنابراين روحانيت با همه اشكالات احتمالي هم كه دولت دارد، كه از اين اشكالات در كشور ما هم هست، بايد حاكميت را مورد حمايت و تأييد قرار دهد تا پايه هاي اين حكومت استحكام بيشتري بگيرد و بتواند در برابر حركت هاي تهاجمي داخل و خارج بايستد.

آيت الله واعظ طبسي خاطرنشان كرد: يك بحث هم در مورد اماكن متبركه بود. البته كارهاي خوبي صورت گرفته است؛ هم در توسعه فضاهاي زيارتي و هم مسائل فرهنگي، آموزشي، پژوهشي و اجتماعي. مخصوصا در استان كربلا، آقاي شيخ عبدالمهدي كربلايي، توليت كربلاي معلي كارهاي خوبي كرده است.

وي يادآور شد: البته اماكن مذهبي عراق، از بودجه دولتي برخوردار هستند. بر خلاف آستان قدس رضوي كه بايد خودش تلاش كند و زحمت بكشد و كار كند و در توسعه موقوفات و از محل درآمد موقوفات خرج كند. عتبات عاليات عراق بودجه دولتي دارند.

وي افزود: دستگاه حاكميت عراق هم نسبت به مسائل اجتماعي و فرهنگي و هم مسائلي نظم، امنيت و نظافت و فضاي آرام براي زيارت كه مورد نياز و احتياج مردم است بايد اهتمام بيشتري داشته باشد كه اين را با مراجع مطرح كردم.

آمريكا و رژيم صهيونيستي؛ محرك ترورها

عضو مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنان خود بيان داشت: بحث ديگري كه مطرح شد اين بود كه محرك اصلي اين ترورها كه نوعا به دست سلفي ها والقاعده انجام مي گيرد، آمريكا و رژيم صهيونيستي است. هدف اين است كه عراق را ناآرام جلوه دهند و اين پيام را القا كنند كه دولت مركزي قدرت ايجاد امنيت ندارد. بنابراين حضور خارجي ها مثل آمريكا در عراق يك ضرورت است. ديگر اين كه مي خواهند از اين طريق تصادم‌، تضاد و جنگ بين سني و شيعه را دامن بزنند و اينجا نياز به تدبير و دقت دارد. آقايان بايد با دقت و تحمل خاصي اين مسئله را حل كنند و نشان دهند كه دشمن اصلي آمريكاست و هيچ جنگي بين شيعه و سني نيست. اين جنگ عوامل آمريكايي و دشمن اسلام و شيعه است.

توصيه به وحدت و همدلي

آيت الله واعظ طبسي افزود: مطلب ديگر هم تذكر به همين وحدت و همدلي بود كه به نظرم همه بحثها با استقبال روبرو شد، اما اينكه در عمل چه مقدار دنبال بشود يا آن مقداري كه هست چقدر تقويت بشود، بحث ديگري است.

وي در رابطه با بركات معنوي اين سفر نيز اظهار داشت: سفر از هر جهت بحمدالله موفق بود. آن مقدار كه توان تشرف داشتيم، ‌زمينه فراهم بود و مشرف مي شديم و براي دوستان و همه دعا مي كرديم. براي استحكام نظام اسلامي، عمر طولاني رهبري و شادابي و نشاط ايشان خيلي دعا كردم. هيچ بار مشرف نشدم مگر اينكه از طرف ايشان و امام زيارت و عرض ارادت كردم كه انشاءالله مقبول واقع شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: واقعا تا وقتي انسان به خارج از كشور نرود و با شخصيت هاي خارجي صحبت نكند و با مردم تماسي برقرار نكند، نمي داند كه در ايران چه اتفاقي افتاده است و نگاه جامعه اسلامي و شيعي به نظام اسلامي چه نگاهي است.

ارتباط عاطفي مردم عراق با رهبر جامعه اسلامي

وي ادامه داد: آنجا بهتر متوجه مي شويم كه توجه مردم و ارتباط عاطفي آنها با رهبري انقلاب و امام جامعه اسلامي چقدر قوي و استوار است. در همين عراق كه تقريبا مركز مرجعيت شيعه است، اما رهبر رمعظم انقلاب كم مقلد و مريد ندارد و همه وقتي ما را به عنوان نماينده اين نظام و مردم جمهوري اسلامي مي بينند، آدم احساس مي كند چقدر حالت شعف و مسرت و بهجت به آنها دست مي دهد. بايد خدا را شكر و تلاش كنيم همين توصيه هايي كه به ديگران داريم، خودمان بهتر از هر كسي اجرا كنيم بخصوص الان كه در شرايط انتخابات هم هستيم.

اعلام آمادگي براي همكاري با عتبات عاليات

توليت آستان قدس رضوي در رابطه با مسائل مطروحه در ديدار با توليت حرمين شريفين نجف و كربلا اظهار داشت: بنده در عراق اعلام كردم كه ما براي هرگونه همكاري كه بتوانيم و از ما خواسته بشود، آماده ايم.

وی افزود: براي همكاري در زمينه مسائل اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و غيره از هر جهت آمادگي داريم. آقايان هم استقبال كردند. شايد چند نفر از عراق تا ماه آينده به مشهد بيايند و آنجا هم مسائل دنبال و انشاءالله به نتيجه منجر بشود..

برچسب ها: تولیت ، آستان ، قدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.