یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از فرصت‌ها و پتانسیل‌ها در کویر نهفته است که باید در راستای رشد و توسعه مورد استفاده قرار گیرد.

 عبدی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه ارشد مديريت مناطق بياباني دانشگاه آزاد اسلامی اراک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، گفت : مساحت اراضي بياباني تنها در استان مرکزی بالغ بر 440 هزار هکتار است و علیرغم اینکه ززندگی در این پهنه وسیع وجود ندارد می‌توان از آن بهره‌های بسیار برد.

وی افزود: قرار گرفتن ايران در كمربند تابش خورشيدي را از مهمترين فرصت‌ها و پتانسيل‌هاي مناطق كويري و بياباني ايران عنوان کرد و گفت: در ايران ميانگين تابش دريافتي در هر متر مربع ساليانه دو هزار كيلووات ساعت است و از اين نظر ايران يكي از مستعدترين كشورها هستیم.

عبدی وجود جذابيت‌هاي ديداري عرصه‌هاي كويري و بياباني كه از منظر بوم‌گردي و توسعه اكوتوريسم و ژئوتوريسم را از دیگر فرصت‌های منحصر به فردی عنوان کرد که بیابان در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه مي‌توان با برنامه‌ريزي و مديريت، فرصت‌هاي شغلي زيادي را در زمينه اكوتورسيم داخلي و خارجي فراهم آورد گفت : در اين خصوص مي‌توان به مواردي مثل شن درماني، شتر سواري، رالي شنزار، رصد ستارگان در آسمان مناطق كويري و رؤيت مناظر بديعي چون كلوت، نبكا يا گلدان‌هاي بياباني و اشكال مختلف تپه‌هاي ماسه‌اي (سيف، بارخان، ريپل مارك و ...) اشاره كرد.

عبدی گفت: امكان استفاده از انرژي باد با توجه به بادخيز بودن بسياري از مناطق كويري و بياباني كشور فرصت ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد./س

برچسب ها: بیابان ، توسعه ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.