گلوبال ريسرچ در گزارشي نوشت بارک اوباما به صدها نفر از کساني که در جريان مبارزات انتخاباتي از او حمايت مالي کرده بودند، پست و سمت‌هاي دولتي داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ ؛ چندي قبل دولت باراک اوباما گزينه خود براي رياست کميسيون ارتباطات فدرال را اعلام کرد. تام ويلر نه تنها يک لابي‌گر سابق مخابرات است بلکه از حاميان مالي بزرگ کمپين انتخاباتي اوباما بود.

نيويورک تايمز در واکنش به اين انتخاب اوباما مي‌نويسد: اين انتخاب تعهد سال 2007 باراک اوباما مبني بر اين که هيچ لابيگري هزينه‌هاي کمپين او را تامين نخواهد کرد يا دولتش را اداره نخواهد کرد، زير سوال مي‌برد.

چندي قبل باراک اوباما يک حامي مالي بزرگ ديگر خود به نام پني‌پرتيزکر را به عنوان وزير بازرگاني خود انتخاب کرد. در اين مقطع تنها مسئله شگفت‌انگيز اين است که ديگر هيچ حامي مالي براي اوباما باقي نمانده تا او را براي يک پست مهم دولتي منصوب کند. در سال 2011، مرکز اتحاد عمومي گزارش داد که باراک اوباما در طول 2 سال به اندازه 8 سال دوران رياست جمهوري جورج بوش به حاميان مالي بزرگ خود پاداش داده است.

در مجموع 184 نفر از کل 555 حامي اوباما يا حدود يک سوم آنها به دولت او پيوستند. اما درصد حاميان بزرگ بسيار بيشتر است. تقريبا 80 درصد از کساني که 500 هزار دلار براي اوباما پول جمع‌آوري کردند. پستهاي مهم دولتي را گرفتند بيش از نيمي نامزدهاي پست سفارت که جزء حاميان مالي اوباما بودند بيش از نيم ميليون دلار براي او پول جمع‌آوري کرده بودند.

برخي از حاميان مالي اوباما با شرکت‌هايي که از سياستهاي کاري اوباما، بخصوص در بخش انرژي و مخابرات منتفع بودند، رابطه‌هايي دارند به عنوان مثال شرکت مخابرات LEVEL3 13.8 ميليون دلار از بسته مشوق‌هاي اقتصادي اوباما گرفته است . حداقل 18 حامي مالي ديگر هم با شرکت‌هايي که از سرمايه‌گذاري دولت براي ارتقا انرژي پاک، مخابرات و ديگر اولويت‌هاي مهم دولت سود بردند، رابطه دارند.

حاميان مالي پول‌ها را از شبکه‌هاي جمع‌آوري کمک گرد آوري ميِ‌کنند و در نتيجه نقش مهمي در تعيين موفقيت کمپين‌هاي سياسي ايفا مي‌کنند.وقتي روساي جمهور از حاميان مالي سوابق کاري رزومه دريافت مي‌کنند اين به معني جدي بودن قضيه است . اين کارشناس آمريکايي مي‌افزايد، به نظر مي‌رسد آوردن پول نقد فراوان به کمپين ستاد انتخاباتي ابزاري کاملا جا افتاده براي رسيدن به مشاغل مهم دولتي است. اين مسئله بسيار چشمگير شده و به نظر نمي‌رسد کسي مخالفت زيادي با آن داشته باشد.

در اواخر ماه فوريه اوباما با ايجاد يک کميسيون جديد که کار آن اشتغال زايي بود، بار ديگر اين سه نفر را منصوب کرد. صورت جلسه‌هاي نشست‌هاي هئيت‌ بهبود نشان مي‌دهد که اعضاي کميسيون براي طرح دستور کاري که مي‌توانست به سود آنها باشد کاملا آزاد بودند.

حداقل 68 نفر از 350 حامي مالي اوباما در انتخابات رياست جمهوري يا همسران آنها در دولت اوباما مشغول به کار هستند از صندلي‌هاي هئيت مشورتي که مسائل مهم ملي مانند رشد اقتصادي را حل و فصل مي‌کند گرفته تا پستهاي تشريفاتي مانند عضويت در هئيت مدير مرکز اجراي هنرهاي جان اف کندي.

از ژانويه سال 2009 حداقل به 250 نفر از حاميان مالي براي حضور در رويدادهاي کاخ سفيد اجازه داده شده است. حداقل 30 نفر از حاميان کمپين سال 2012 اوباما با شرکتهايي که با ارگانهاي دولتي مراوده کاري داشته‌اند يا اميدوار بودند چنين مراوده‌اي داشته باشند رابطه و مناسباتي دارند.اين شرکت‌ها از وال استريت گرفته تا انرژي ، فناوري و شرکت‌هاي نظامي داراي قراردادهاي چند ميليون دلاري با دولت هستند.

از ژانويه سال 2009 تا آگوست سال 2011 حاميان مالي اوباما 5 هزار با از کاخ سفيد ديدن کرده‌اند.بويل از موسسه کامن کازcomman cause مي‌گويد: حاميان ثروتمند مي توانند نفوذ سياسي را گردآوري کنند و از آن براي ثروتمند کردن بيشتر خود و دوستانشان و آشنايان تجاري خود استفاده کنند.

حاميان مالي باراک اوباما در انتخابات سال 2008 عبارت بودند از گلدمن ساکس، جي پي مورگان، سيتي گروپ جنرال الکتريک اعضاي گلدمن ساکس در دور اول رياست جمهوري اوباما بسياري از مشاغل برجسته و کليدي را تصاحب کردند به نحوي که همه از اين رابطه تحت عنوان "دولت ساکس" نام مي‌بردند اوباما پول‌هاي هنگفتي از دولت را به حاميان بزرگ خود اهدا کرد.

برچسب ها: اوباما ، کلیدی ، پست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار