حاکمیت خدمات بالینی درمراکز درمانی باید منجر به کیفیت بخشیدن مراحل درمان شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شیراز گفت: اگر تمام فرآیندها و اقدامات واحد درمانی درست و به موقع انجام شود ولی درمان نتیجه نداشته باشد ، تمام اقدامات انجام شده بی اثر است و این مزیت مهم حاکمیت خدمات بالینی است که آن را از سایر الگوهای ارتقا کیفیت متمایز می کند.

آرش رشیدیان بیان کرد: موضوع حاکمیت بالینی به معنای نفی خدمات موثر دیگران نیست بلکه باید کارهای ارزشمند آنها را معرفی کنیم تا مشوقی برای دیگران و به تبع آن توسعه سلامت باشد.
وی ادامه داد: حاکمیت خدمات بالینی به مفهوم حاکم بودن و یا دنباله رو بودن نیست، بلکه به معنای چگونگی عرضه و اداره کردن خدمات بالینی است و در واقع همان کاری است که در مراکز بهداشتی درمانی می خواهیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: نظام حاکمیت خدمات بالینی چارچوبی است که در آن سازمان های عرضه کننده خدمات باید در قبال بهبود دائمی کیفیت پاسخگو باشند و با ایجاد محیطی که در آن تعالی در خدمات بالینی شکوفا می شود به صیانت از استانداردهای عالی خدمت بپردازند.

رشیدیان مهمترین ویژگی نظام حاکمیت خدمات بالینی را توجه به نتیجه خدمت دانست و گفت: فرض کنید بیماری برای عمل جراحی به بیمارستان یا برای تشخیص به درمانگاه می رود برای این بیمار مهمترین مساله تشخیص درست و درمان بیماری است نه فرآیندهایی که در بیمارستان اتفاق می افتد.

وی همچنین بر استفاده از الگوی ارتقای کیفیت متناسب با پیچیدگی های نظام سلامت تاکید کرد و افزود: در نظام سلامت یکسان سازی و ساده سازی فرآیند ها امکان پذیر لیکن استاندارد سازی دشوار است.

رشیدیان به الزاماتی که باید در نظام سلامت یا در دانشگاه های علوم پزشکی رعایت شود اشاره کرد و گفت: تغییر و ارتقای کیفیت بدین معناست که اگر کسی خدمات خوبی انجام داد و مستحق پاداش بود باید از او تقدیر شود و این به معنای نفی دیگران نیست.

رییس مرکز تحقیقات و توسعه سلامت وزرات بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، بیان داشت: هم اینک بحث ارتقای کیفیت آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی خیلی خوب جا افتاده است و همچنین بحث ارتقای کیفیت پژوهشی به صورت خودکار به کار خود ادامه می دهد. /س


برچسب ها: خدمات ، بالینی ، کیفیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.