مخالفان مسلح بشار اسد در مارس 2013 شهر رقه واقع در شمال شرق این کشور را به تصرف خود درآوردند و هم‏اکنون پرچم سیاه القاعده بر فراز میدان اصلی این شهر در جلوی کاخ استانداری برافراشته شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه تلگراف، ریچارد اِسپنسر و دیوید رُز، گزارش‏گران روزنامه انگلیسی تلگراف در شماره 12 می 2013 این روزنامه، ضمن توصیف مشاهدات خود از وضعیت فعلی رقه، به نقل خاطرات برخی از شهروندان سوری ساکن این شهر پرداخته‏اند: 


"رقه که زمانی یکی از آرام‌ترین شهرهای سوریه به‏شمار می‏آمد، در حال حاضر ترس و وحشت بر آن سایه افکنده است و شورشیان مسلح با پوشش سیاه در خیابان‏ها گشت می‏زنند یا پشت کیسه‏های شنی سنگر می‏گیرند. آنها یکی از تکفيري هاي مصری را به جمع خود دعوت کرده‏اند و بر اساس فتوای وی عمل می‏کنند. در یکی از شب‏ها، 10 تن از این مردان سیاه‏پوش سراغ نغمه و نور الرفیعه، دو خواهر نوجوان از خانواده‏ای مشهور در رقه آمدند. این دو خواهر با دوست خانوادگی‎شان یوسرا عمران 30 ساله و پسرعموی 32 ساله‏شان در خانه بودند که به گفته نغمه 19 ساله، دانشجوی مهندسی ساختمان، این ده مرد نقاب‏پوش با اسلحه و دست‏بندهای آهنین وارد خانه شدند و ضمن جستجوی تمام خانه، بی‏هدف شلیک شروع به شلیک کردند. مردان مسلح، دختران جوان را به مجموعه‏ای‏ ورزشی که مقر آنان بود برده و برای بازجویی به مردی سپردند که به آنها فحاشی می‏کرد. دختران جوان به اتهام تنها بودن با نامحرم در دادگاهی که شورشیان مسلح برپا کرده‏اند مورد محاکمه قرار گرفتند اما به‏دلیل سرشناسی خانوادگی توانستند از زیر بار این اتهام شانه خالی کنند. پس از این جریان، پی‏گیری‏های متعدد خانواده الرفیعه نتوانست منجر به یافتن مردانی شود که شبانه به خانه آنها حمله برده بودند. خانم الرفیعه در صحبت‏هایش چنین عنوان می‏دارد که تصرف رقه به‏دست مخالفان بشار اسد زندگی را برای مردم این شهر به عذاب تبدیل کرده و اگرچه آنها توانستند از مهلکه‏ای که در آن گرفتار شده بودند نجات یابند اما هیچ تضمینی نیست که خود یا سایرین به سرنوشتی بدتر از آن دچار نشوند.


ماه گذشته جبهه‏النصره وفاداری خود را به ایمن‏الظواهری، رهبر شماره 2 القاعده اعلام کرده بود. 

القاعده از دو ماه پیش با تصرف اين شهر در حال چپاول اموال و دارايي هاي مردم و منابع اين شهر و کسب درآمد است. آنها به کارخانه‏ها یورش برده و اموال‏شان را چپاول می‏کنند و در یک فقره از این غارت‏ها حدود 200 تن شکر را به قصد نفع شخصی سرقت کرده و برای فروش به ترکیه بردند.


آنها همچنین زمین‏های نفت‏خیز اطراف منطقه دیرالزور را هم اشغال نموده‏اند.

در مجموع، چنان‏چه از شواهد برمی‏آید، رفتار و عملکرد گروه‏های معارض حکومت سوریه موجی از ترس و وحشت به همراه نفرت را در میان مردم مناطق تحت سلطه خود برانگیخته و ماهیت تروریستی آنها حتي غرب را نیز نگران ساخته است."



برچسب ها: رقه ، تلگراف ، سوریه ، تصرف ، القاعده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار