وزیر نیرو گفت : سد و نیروگاه چمشیر با سرمایه گذاری شرکت چینی ساخته می شود و این طرح از 230 میلیون یورو از فاینانس چین استفاده می کند .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مجید نامجو در مراسم بهره برداری از تونل انحراف سد و نیروگاه چمشیر و آغاز عملیات اجرایی بدنه سد در جمع خبرنگاران گفت : طرح سد و نیروگاه چمشیر یکی از پروژه های خوب در سه استان کهگیلویه و بویر احمد ، خوزستان و بوشهر است .

وی افزود :مخزن این سد می تواند به منظور توسعه آبزی پروری و گردشگری در استان کهگیلویه و بویر احمد مورد استفاده قرار گیرد .

وزیر نیرو با بیان اینکه با اتمام اجرای این طرح حدود 430 گیگاوات ساعت در سال انرژی برق تولید می شود اظهار داشت : همچنین در پایین دست این سد و در استان بوشهر 40 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش آبیاری و زهکشی قرار می گیرد و 110 هزار هکتار از اراضی خوزستان را نیز مشروب می کند .

وی ادامه داد : سد چمشیر با روشی جدید به نام (CCR) اجرا می شود که در کشور ما نمونه های زیادی ندارد .

وزیر نیروی دولت دهم اظهار داشت : علاوه بر منابع داخلی برای احداث این سد از 230 میلیون یورو فاینانس چین استفاده می کنیم .

نامجو تصریح کرد : با توجه به روش اتخاذ شده برای احداث این سد و عوامل خوبی که در این پروژه جمع شدند به نظر می رسد این پروژه ظرف 4 سال بتواند به بهره برداری برسد که یک رکورد در بخش سدسازی کشور به ثبت می رسد .

وی با اشاره به ویژگی های سد چمشیر گفت : سدهای CCR معمولا در دره هایی که تنگ نیستند و دره هایی که اجرای سدهای خاکی مقرون به صرفه نیست احداث می شوند که در حقیقت هم حجم بدنه سد را کم می کند و هم سرعت اجرا را بالا می برد و سد چمشیر بزرگترین سدی در کشور می شود که با روش CCR در کشور اجرا می شود .

وزیر نیرو خاطرنشان کرد : وزارت نیرو یکی از وزارت خانه هایی است که به روش های مختلف تامین منابع مالی را هدف گذاری کرده و با توجه به این که استفاده از منابع عمومی محدود شده طرح های خود را از طریق فروش اوراق مشارکت ، فاینانس داخلی ، فاینانس خارجی و استفاده از بانک های توسعه اسلامی و بانک جهانی پیش می بریم .
برچسب ها: سد ، نیروگاه ، چمشیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار