طی مراسمی عملیات انحراف آب طرح سد و نیروگاه چم شیر با حضور وزیر نیرو انجام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، مهندس سیدمحمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در خصوص اقدامات صورت گرفته در طرح چم شیر گفت: تونل انحراف آب طرح چم شیر به قطر 12 متر، طول 715 متر و با مقطع دایره ای شکل در ساحل چپ بدنه این سد واقع شده است.

وی ازجمله مهمترین اهداف اجرای طرح سد و نیروگاه چم شیر را تامین آب مورد نیاز کشاورزی به میزان 110 هزار هکتار، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان 8/1 میلیارد متر مکعب و تولید انرژی برق آبی به میزان 482 گیگاوات ساعت در سال اعلام کرد.

مهندس رضازاده ،پیشرفت فیزیکی این طرح تا پایان سال گذشته را 11 درصد بیان کرد و گفت: سد و نیروگاه چم شیر یکی از طرح های فوق العاده منطقه به شمار می رود که نقش مهمی در توسعه چهار استان کهگیلویه و بویر احمد ، فارس ، بوشهر و خوزستان دارد.

وی روش اجرای عملیات ساخت و تامین مالی طرح چم شیر را به روش EPCF (قرارداد تأمین مالی ،طراحی و ساخت) عنوان کرد و افزود: قرارداد اجرای این طرح به مبلغ 229 میلیون یورو است. سد چم شیر با ارتفاع 155 متر با مخزنی به حجم 1800 میلیون متر مکعب در استان کهگیلویه و بویر احمد و در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان گچساران در دست احداث است.

اتمام عملیات بتن ریزی تونل انحراف سد و نیروگاه چم شیر

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ادامه افزود : اخیرا عملیات بتن ریزی تونل انحراف سد چم شیر نیز به حجم کلی 44 هزار متر مکعب به اتمام رسیده است. وی گفت : این حجم بتن شامل 18هزار متر مکعب در بخش سازه های ورودی، خروجی و ترانزیشن و 26 هزار مترمکعب در بخش کف،دیواره و سقف است که در مدت زمان هشت ماه اجرا شد.

امضای قرارداد اصلی طرح شبکه آبیاری و زهکشی چم شیر

مهندس رضازاده سپس از امضای قرارداد اصلی طرح شبکه آبیاری و زهکشی چم شیر خبر داد و اظهار داشت : این پروژه عظیم ملی، با مبلغی درحدود 4500 میلیارد ریال اجرا می شود.

وی يادآور شد: در این پروژه مشاور "شرکت مهندسی مشاور پاراب فارس" و پیمانکار "مشارکت تابان، سابیر، " است که با اجرای آن به عنوان اولین شبکه آبیاری و زهکشی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ، بیش از 36 هزار هکتار از اراضی استان بوشهر از نعمت آبرسانی منتفع خواهد شد.

انحراف رودخانه زهره در محل سد تنظیمی شبکه آبیاری و زهکشی چم شیر

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران علاوه بر این یکی از اجزای طرح "شبکه آبیاری و زهکشی چم شیر"را سد تنظیمی آن دانست که بر روی رودخانه زهره احداث خواهد شد.

وی افزود : این سد بتنی 216 متر طول داشته و با ایجاد مخزنی در حدود چهارمیلیون متر مکعب، سالیانه 514 میلیون متر مکعب آب را از طریق سامانه انتقال شامل تونل و لوله، به دشت لیراوی استان بوشهر انتقال خواهد داد.

مهندس رضازاده تصریح کرد : در قدم نخست لازم است به منظور امکان آغاز عملیات حفاری جناحین سد و احداث پل آب نمای عبور تجهیزات از جمله دستگاه حفاری TBM، مسیر رودخانه منحرف شده و بستر مناسب ایجاد شود. وی در ادامه گفت: در این راستا کانالی ذوزنقه ای شکل به طول 565 متر و عرض کف 20 متر در ساحل چپ رودخانه زهره، احداث و در ورودی آن هفت حلقه لوله فلزی به قطر 1.6 متر کار گذاشته شد که به عنوان پل و برای عبورو مرور و دسترسی موقت به جناحین رودخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمداله
۱۳:۰۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
ممنون ولی برخی متخصصین معتقدند که این سد هم به سرنوشت سد گتوند دچار شده وبا ششوری آب دریاچه اراضی پایین دست را نابود میکند.
آخرین اخبار