باراک اوباما رييس جمهور آمريکا اخيرا اعلام کرد وي همچنان به دنبال تعطيلي زندان گوانتانامو است و تاکيد کرد بر قولي که در تبليغات پيش از انتخابات دو هزار و هشت داده است پايبند خواهد بود با اين حال به چهار دليل بسته شدن زندان گوانتانامو در آينده نزديک بعيد به نظر مي رسد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آنتي وار ؛‌اوباما در اظهارات اخير خود گفته است: "رسيدن به اين درک که گوانتانامو براي حفظ امنيت آمريکا يک ضرورت نيست واقعا حياتي است. هزينه هاي اداره اين زندان واقعا زياد است و به رغم اين هزينه ها نتيجه مطلوب را نمي دهد. اين زندان موجب لطمه به وجهه آمريکا شده است، منجر به کاهش همکاري آمريکا و متحدانش در مبارزه با تروريسم شده است ، اين زندان تبديل به ابزاري براي عضوگيري گروههاي افراطي شده است و بايد بسته شود." 

اوباما گفت مشکل در حاضر به کنگره مربوط مي شود که تلاشها براي انتقال زندانيان و يا بستن اين زندان را با مانع روبرو کرده است. ماه گذشته، سناي آمريکا با تصويب اصلاحيه اي براي لايحه بودجه دفاعي آمريکا انتقال زندانيان گوانتانامو را به زندان هاي آمريکا ممنوع کرد. 

در جلسه پيش از تصويب اين اصلاحيه، ليندسي گراهام عضو جمهوريخواه کنگره در اظهاراتي شديد اللحن خطاب به اعضاي کنگره گفت: ما نمي خواهيم اين تبهکاران خطرناک به آمريکا منتقل شوند آنها نمي خواهند خودروي شما را بدزدند، آنها به دنبال سرقت شيوه زندگي شما هستند.اوباما تهديد کرده بود در صورت تصويب اين اصلاحيه آن را وتو خواهد کرد اما آنرا امضا و تنها يادداشتي روي آن ضميمه کرد که براساس اختياراتش در قانون اساسي مي تواند آن را لغو کند، ولي تاکنون اين اقدام را صورت نداده است. 

با اين حال اوباما اخيرا بار ديگر اعلام کرد قصد دارد دوباره همه جوانب مربوط به زندان گوانتانامو را بررسي کند. وي گفت از تيم خود خواسته است همه گزينه هاي پيش روي دولت آمريکا درباره اين پرونده را بررسي کند و از قصد خود براي مذاکره دوباره با کنگره در اين باره خبر داد. اوباما گفت به نمايندگان کنگره خواهد گفت اين زندان به هيچ وجه در جهت منافع مردم آمريکا نيست. با اين حال به رغم ابراز تمايل آمريکا براي بستن گوانتانامو دست کم چهار سياست را پيگيري کرده که نشان مي دهد اين زندان احتمالا همچنان باز خواهد بود. اين چهار سياست در زير به اختصار آورده شده است:

1. زندانيان گوانتامو به رغم صدور مجوز آزادي همچنان در حبس هستند
دولت آمريکا هفتاد و دو زنداني را از گوانتانامو منتقل کرده است و مجوز انتقال هشتاد و شش تن ديگر به کشورهاي شان و يا کشورهاي ديگر را داده است. اوباما روز سه شنبه اعلام کرد دادگاه همچنين مجوز انتقال شماري از زندانيان گوانتانامو را به کشورشان يا يک کشور ثالث صادر کرده است. 

با اين حال دولت آمريکا پس از حمله نافرجام تروريستي يک تبعه نيجريه براي منفجر کردن هواپيماي مسافربري‌ آمريکا، فرايند انتقال زندانيان گوانتانامو را متوقف کرد. اين مرد که نامش عمر فاروق عبدالمطلب اعلام شد، تحت فرمان شاخه القاعده در يمن قرار داشت. اين درحالي است که بسياري از افرادي که مجوز آزاديشان صادر شده است، تبعه يمن هستند. دولت آمريکا نگران بازگرداندن اين تروريستها به کشوري است که به شدت در حال دست و پنجه نرم کردن با تروريست ها است. 

2. بسته شدن دفتر مسئول انتقال زندانيان
در ماه ژانويه، وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد دفتر ويژه انتقال زندانيان گوانتانامو را خواهد بست. دانيل فريد، ديپلمات ارشد آمريکا که رياست اين دفتر را به عهده داشت فعاليت هاي زيادي براي انتقال زندانيان صورت داد و پيش از اجراي منع انتقال اين زندانيان ، هفتاد و دو نفر از آنها را به کشورهايشان يا کشورهاي ديگر منتقل کرد. وي اکنون در دفتر سياست هاي تحريم آمريکا مشغول به کار است و وزارت خارجه آمريکا اعلام کرده است جايگزيني براي وي معرفي نشده است. 

3. خوراندن اجباري غذا به زندانيان 
در حال حاضر، يکصد تن از يکصد و شش زنداني گوانتانامو در اعتصاب غذا به سر مي برند و بيست و يک تن از آنها از طريق بيني غذا خورانده مي شوند. اوباما روز سه شنبه گفت من نمي خواهم اين زندانيان بميرند. با اين حال از نظر اتحاديه پزشکان آمريکا خوراندن اجباري غذا به آنها، نقض اخلاق پزشکي است و نامه اي نيز در اين زمينه براي چاک هيگل وزير دفاع آمريکا ارسال کرده است.  

زندانيان گوانتانامو که بسيار نااميد شده اند و احتمال مي دهند که هيچگاه از زندان آزاد نخواهند شد، دست به اعتصاب غذا زده اند. سناتور دايان فاينستين اخيرا در نامه اي به دولت اوباما اعلام کرده است کارمندان صليب سرخ در پي بازديد از زندان گوانتانامو اعلام کرده اند سطح افسردگي در ميان اين زندانيان بسيار بالا است. 

4. حفظ زندانيان گوانتانامو در "بازداشت نامحدود"
اوباما در اظهارات اخير خود اعلام کرده است:" اينکه ما صدها نفر را در تا ابد در منطقه اي دور افتاده نگه داريم بر خلاف همه ارزشها و منافع ما است و بايد اين روند متوقف شود. با اين حال حتي اگر قرار باشد زندان گوانتانامو بسته شود، دولت اوباما اين زندانيان را آزاد نخواهد کرد." آنها در عوض به يک زندان فدرال منتقل خواهند شد و احتمالا همچنان بدون محاکمه در بازداشت خواهند بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار