موضوع برگزاری نمایشگاههای کتاب با عنایت به عوامل مختلف جهت تعمیق و گسترش کتابخوانی به عنوان بستری برای ایجاد انگیزه و همچنین شوق مطالعه با توجه به مخاطب میلیونی خود بسیار حائز اهمیت است.

حسین صفری، کارشناس نمایشگاه کتاب در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه عوامل و اقدامات زیادی موجب توسعه و گسترش فضای کتابخوانی در جامعه می شود، افزود: خانواده آموزش و پرورش، احداث کتابخانه در نقاط مختلف، تقویت نمایشگاه های بین المللی و استانی کتاب، برپایی ایستگاه های مطالعه و توجه و کیفیت و تنوع چاپ کتاب ها همگی از مواردی است که در افزایش سرانه مطالعه مثمرثمر است.
وی گفت: با عنایت به عوامل مختلف جهت تعمیق و گسترش کتابخوانی موضوع برگزاری نمایشگاه های کتاب به عنوان بستری برای ایجاد انگیزه و همچنین شوق مطالعه با توجه به مخاطب میلیونی آن بسیار حائز اهمیت است.
صفری با استناد سایت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران مجری برگزاری نمایشگاههای کتاب استانی و بین المللی میزان سالانه بازدید از نمایشگاه استانی را بیش از 7 میلیون نفر اعلام کرد و اظهار داشت: همچنین بنابر آمارهای موجود بیش از 5 میلیون نفر نیز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در هر سال بازدید می کنند که همه ساله نیز این تعداد افزایش می یابد.
این کارشناس نمایشگاه کتاب ادامه داد: این تعداد مخاطب ظرفیت بسیار خوبی برای برنامه ریزی منسجم را داراست و می طلبد با بهره مندی از این فضا نسبت به تعمیق و گسترش کتابخوانی گام های جدی در جامعه برداشت.
صفری با بیان اینکه مباحثی همچون بیان سیر مطالعاتی، معرفی کتاب های مفید، آشنایی با روش های مطالعه، موضوعاتی است که می‌توان برای مخاطبانی که نیاز به راهنمایی جهت کتابخوانی دارند در نمایشگاه به انجام برسد که این افراد تعدادشان در نمایشگاه قابل توجه است، گفت: از سوی دیگر ناشران محترم نیز می بایست در انتشار کتاب به نیاز مخاطب و بهره مندی از تمام اصول حرفه ای چاپ کتاب و همچنین به کارگیری فردی مجرب جهت معرفی کتاب به مخاطبان همت گمارند.
وی یادآور شد: البته در سال های اخیر توجه به موضوع نمایش و معرفی کتاب همواره دغدغه مسولان نمایشگاه کتاب استانی و بین المللی بوده است اما واقعیت این است که جنبه اقتصادی نمایشگاه های کتاب برای ناشران و نشر کشور بسیار مهم و  تاثیرگذار است از این رو برنامه ریزی می بایست برای هر دو موضوع نمایش و فروش کتاب صورت گیرد.
این کارشناس نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در تاریخ 17 اردیبهشت 91 با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم از نمایشگاه کتاب تاکید کردند باید با یک برنامه ریزی دقیق و تعیین اهداف مرحله ای، در هر سال همگام با برگزاری نمایشگاه کتاب و افزایش جمعیت بازدید کننده در فضای کتابخوانی کشور نیز پیشرفت چشمگیری به وجود آید./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار