نرخ رشد اقتصادی چین که در 13 سال اخیر دو رقمی و بالاترین نرخ ها در جهان بوده در سال جاری به 7.7 درصد کاهش یافته است و بر تحولات اقتصادی همه کشورها تأثیر منفی خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل روابط عمومي رسانه ملي؛ دکتر محمد پورعمران در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: چین یکی از قدرت های برتر اقتصادی دنیاست و در دو دهه اخیر همواره بیشترین صادرات را به کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به ویژه اروپا و آمریکا داشته اما بحران مالی و اقتصادی جهان سبب شده است این روند کاهش یابد.



وی افزود: نرخ رشد اقتصادی چین در سال 2009 برابر 9 و 6 دهم درصد و در سال 2010 معادل 10 درصد و در سال 2011 معادل 9 درصد بوده است و تا پایان سال جاری میلادی پیش بینی می شود به 6 درصد کاهش یابد که در اقتصاد مهم و بزرگی مانند چین بسیار قابل توجه و تأثیرگذار خواهد بود.
پورعمران گفت: اقتصاد چین با افزایش نرخ تورم هم روبروست که اجازه نمی دهد پکن از سیاست های انبساطی پولی و مالی برای تقویت رشد اقتصادی استفاده کند چون به افزایش بیشتر نرخ تورم منجر می شود.
این اقتصاددان افزود: البته دولت چین تلاش می کند تقاضای داخلی را افزایش دهد و استفاده از کالاهای ساخت چین را ترویج دهد تا به رشد اقتصادی این کشور کمک کند.
وی گفت: کاهش صادرات باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی چین می شود و سیاست افزایش تقاضای داخلی می تواند این کاهش را جبران کند.
دکتر پورعمران تصریح کرد: الگوی توسعه چین مبتنی بر حفاظت از محیط زیست و نیروی انسانی نبوده است و این روش در هر کشوری با مشکل مواجه می شود و روزی به بن بست می رسد و اقتصاد چین هم نمی تواند به این روند ادامه دهد.
وی افزود: همه کشورها باید به توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست انسانی و محیط زیست طبیعی توجه کنند اما چین در حال حاضر با افزایش نرخ تورم و بیکاری و همچنین افزایش فقر روبرو است./ص

برچسب ها: تغییر الگو ، اقتصاد ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.