اعلام فرمول قیمت گذاری شورای رقابت و احتمال کاهش قیمت ها، از یک سو رضایت مشتریان را به دنبال دارد اما از سویی دیگر واکنش منفی خودروسازان و حتی قطعه سازان را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،با برگزاری جلسه نهایی شورای رقابت بعد از مدتها، بالاخره فرمول قیمت‌گذاری خودرو از سوی این شورا اعلام شد و بر این اساس، مقرر شده است که در روزهای آینده، قیمت های کاهش یافته خودرو، اعلام شود.

بر همین اساس ، اعلام نرخ‌های جدید خودرو در انتظار تعیین شاخص کیفیت خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد و اعلام نرخ تورم سالانه تولید هر خودرو در طول یکسال از سوی بانک مرکزی است.

بر اساس این گزارش، کاهش قیمت ها، از یک سو رضایت  مشتریان را به دنبال دارد اما از سویی دیگر واکنش منفی خودروسازان و حتی قطعه سازان را به همراه داشته است چراکه آنها معتقدند در شرایط کنونی ،کاهش قیمت ها،نابودی صنعت خودرو و قطعه را به دنبال خواهد داشت.

در این شرایط ،مشتریانی که از حدود 2 ماه پیش در انتظار کاهش قیمت ها از خرید خودرو خودداری کرده اند باز هم منتظر اعلام نهایی قیمت ها هستند و بازار خودرو در این روزها به رکود مطلق رسیده است.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ما از سطح نمایندگی های فروش 2 گروه خودروسازی بزرگ سایپا و ایران خودرو، طی یکی ،دو روز گذشته که فرمول قیمت گذاری از سوی شورای رقابت اعلام شده میزان خرید و فروش تقریبا به صفر رسیده و حتی در برخی نمایندگی ها، چند تن از افرادی که از پیش حواله خرید خودرو داشته اند اقدام به پس دادن آن نموده اند.


***سرانجام قيمت خودرو کاهش مي يابد؟

به گفته یکی از افراد مسئول در نمایندگی فروش ایران خودرو ، رکود خرید تا زمانی که قیمت نهایی محصول مشخص شود ادامه خواهد داشت چراکه با شرایطی که شورای رقابت ایجاد کرده مردم امیدوارند که به طور قطع قیمت ها کاهش می یابد.

اما طرف دیگر ماجرا خودروسازان هستند که همواره با کاهش قیمت مخالفت داشتند و این مخالفت پس از اعلام فرمول شورای رقابت شدت گرفت به طوریکه انجمن خودروسازان در نامه ای به شورای رقابت دلایل مخالفت خود را نیز عنوان کردند.

در همین ارتباط احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،در خصوص دلایل اعتراض این انجمن به فرمول قیمت گذاری خودرو تصریح کرد: در این فرمول مبنای قیمت گذاری خودرو ، قیمت فروردین ماه 91 در نظر گرفته شده در صورتیکه خودروسازان در سال گذشته با این میزان قیمت ها، حدود 4 هزار میلیارد تومان ضرر کرده اند.


وی ادامه داد:مشکل اساسی در این فرمول ،همان قیمت مبنا است که در صورتی که تصحیح شود انجمن خودروسازان این فرمول را قبول دارد.

نعمت بخش با اشاره به اینکه 2 شاخص تورم بخشی و کیفیت نیز در این فرمول لحاظ شده اظهار داشت: طی روزهای گذشته برخی اعضای شورای رقابت و نمایندگان مجلس از کاهش 20 تا 40 درصدی قیمت خودرو خبر داده اند که این امر با همین فرمول کنونی و در نظر گرفتن این 2 شاخص نیز ممکن نیست.

وی ادامه داد:از سال گذشته تا کنون میزان تورم در صنعت خودرو چه در بخش خرید خارجی و چه در بخش داخلی حدود 3 برابر بوده است اما در این شرایط همه در مقابل افزایش 2 برابری قیمت خودرو جبهه می گیرند در حالیکه قیمت بسیاری از مواد خوراکی و مصرفی نیز طی سال گذشته چند برابر شده است.

***قيمت هاي جديد چه ميزان کمتر از قيمت هاي قبلي خواهد بود؟


نعمت بخش خاطرنشان کرد:مشکل کنونی ما با فرمول شورای رقابت تنها قیمت پایه است و باید منتظر ماند و دید اضافه کردن 2 شاخص تورم و کیفیت در نهایت چه قیمتی به خودروها می دهد.

بر اساس این گزارش حال باید منتظر ماند و دید که قیمت های جدید چه میزان کمتر از قیمت های قبلی خواهد بود و با اعلام آن آیا مشتریانی که چند ماهی را برای خرید خودرو دست نگه داشته و منتظر کاهش قیمت مانده بودند، روانه بازار خواهند شد؟

*** دبير انجمن خودروسازان خود را نماينده خودروسازها نداند

در ادامه جمشيد پژويان رئيس شوراي رقابت در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت:

شوراي رقابت همچنان پيگير جمع آوري پارامترهاي مختلف براي تعيين نهايي قيمت خودرو است.


وي تصريح کرد: شما زماني مي توانيد بگوييد که خودروسازان از نحوه اين نوع قيمت گذاري شاکي هستند که مديران عامل شرکت هاي خودروساز از اين موضوع گله مند باشند، نه افرادي که رياست انجمن را برعهده دارند، زيرا اين افراد به هيچ عنوان معتبر نبوده و اصلا نماينده خودروسازها محسوب نمي شوند.


رئيس شوراي رقابت ادامه داد: هر تشکيلاتي داراي يک سخنگو است و شرايط NGO ها  از شرکت ها جدا است بنابراين بهتر است از خود خودروسازها بپرسيد که سخنگويشان کيست؟

*** هيچ قيمت نهايي در خصوص کاهش خودرو اعلام نشده است


پژويان در پايان تاکيد کرد: همانطور که قبلا هم گفتم  هنوز هيچ قيمت نهايي در رابطه با کاهش يا ثابت ماندن و يا حتي افزايش قيمت خودرو اعلام نشده و ما همچنان منتظر دريافت پارامترهاي مربوطه هستيم، ضمن آنکه هر عدد و رقمي که تاکنون اعلام شده، از سوي شوراي رقابت فاقد ارزش است.

 


برچسب ها: خودرو ، سازان ، قیمت ، فروش ، افزایش ، خرید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۴
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۰:۰۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
به نظر من اين كشمكش بين شوراي رقابت و خودروسازها به جايي نميرسه واگر هم قيمت ها تغيير كنه اندك خواهد بود و هر روز وعده چند روز ديگه رو ميدن. اين وسط فقط مردم الاف ميشن
Iran (Islamic Republic of)
javad
۱۹:۵۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
ما که چند ماهه نخریدیم عادت کردیم به بی ماشینی انقدر نمیخرم تا ایران خودرو وسایپا تعطیل بشه بجاش خودرو خوب وارزون بیا راستی اینم بگم روغن هم اگه مردم براش صف نبندند ارزون میشه
Iran (Islamic Republic of)
suzan
۱۹:۵۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
من نمیدونم چرا نعمت بخش برکنار نمیشه؟!!!دار ه کاری میکنه که قشر کم درآمدنتونه خودرو بخره.کاش دولت محترم تعرفه واردات خودرو رو برداره تا جناب نعمت بخش فکر نکنه مشکل صنعت خودرو تا با افزایش غیر منطقی قیمت حل میشه.
Hong Kong
امین
۱۹:۵۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
آقای پژویان : دمت گرم
آقای نعمت بخش : بیشتر از این خودتو از مردم جدا نکن و یه ذره خودتو جای مردم کم درآمد قرار بده .
Germany
نیما
۱۹:۵۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
اقا اگه یکم فکر کنید میبینید که اصلن ارزش نداره در موقعیت بی ثبات خودرو خرید،اونم این خودروها!
یا بهتر بگم خودرو نماها!!!
Iran (Islamic Republic of)
خوشرو
۱۹:۲۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
من در چهره پژویان مردانگی و صداقت می بینم شما در چهره نعمت بخش چه می بینید؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۰۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
پراید 4 میلیون, سمند 8 میلیون, 206 7 میلیون بیشتر نمی ارزه حالا خودتون رو بکشین
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۰۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
نخرید!نمیمیرید.چندماه نخرید حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۰۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
شما واردات تعرفه خودرو رو بردارید پراید قیمتش میاد زیر 5 میلیون دیگه کی سوار پراید میشه مشکل الودگی هوا هم حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۷:۳۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
برای حمایت از تولید داخلی هرچقدر که باشد میخریم.
Netherlands
Vahid
۱۷:۳۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
من موندم این خودرو سازای خارجی چرا تا حالا ورشکست نشدن :))))
United States of America
ali
۱۷:۱۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
با این حرفا فقط دارن مردم را سرگرم میکنن
Iran (Islamic Republic of)
hossain
۱۷:۰۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
خواهش می کنم خودرو را مخصوص پولدارا نکنین به فکر پایین دستی ها باشین
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۳:۳۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
پراید 7 میلیونش هم زیاده قوطی رانی
آخرین اخبار