
سهرابی عضو هئیت مدیره انجمن سی ان جی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه به طور کلی اجرای طرح ورود ال پی جی به سبد سوخت خودروها (طرح اتوگاز) صرفه اقتصادی برای کشور ندارد حتی موجب تحمیل زیانهای کلان اقتصادی به کشور خواهد شد گفت: زیان ناشی از تفاوت قیمت ال پی جی، بنزین و گاز طبیعی در سالهای آینده، از بین رفتن ارزش افزوده حاصل از بکارگیری ال پی جی به عنوان خوراک پتروشیمیها، هزینه سنگین ایجاد زیرساخت لازم در خودروها و نیز احداث جایگاههای عرضه ال پی جی به خودروها از جمله موارد مربوط به صرفه نداشتن اقتصادی به شمار میرود.
وی ادامه داد: هزینههای بالای انتقال ال پی جی به جایگاههای عرضه و همچنین حق العمل جایگاهها و تحت الشعاع قرار گرفتن صنعت سی ان جی و تضییع سرمایه گذاری کلان انجام شده در این صنعت از دیگر موارد نداشتن صرفه اقتصادی ال پی جیها به شمارمی رود.
سهرابی بیان کرد: با بررسی میانگین سالانه قیمت بنزین و ال پی جی در مییابیم در طی سالهای گذشته به دلیل افزایش تقاضا برای ال پی جی در صنایع پتروشیمی و نیز کاربردهای خانگی و تجاری، نسبت قیمت ال پی جی در برابر بنزین افزایشی بوده است.
او بیان کرد: علاوه براین، براساس مطالعات بازار توسط مراجع داخلی و نیز مراجع معتبر خارجی، میزان تقاضا برای فرآوردههای سبکتر پالایشی نسبت به سایر فرآوردهها تا سال ۲۰۴۰ به میزان ۵۰درصد افزایش خواهد یافت و تقاضا برای ال پی جی به عنوان یک خوراک عالی برای محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده فوق العاده و نیز به دلایل زیست محیطی از جمله آلایندگی نیروگاهی کمتر برای کشورهایی که فاقد منابع گاز طبیعی هستند. طی سالهای آتی به مراتب بیشتر خواهد شد و پیش بینی بالاتر بودن معنا دار قیمت ال پی جی نسبت به بنزین طی سالهای آتی موکداً برآورد میشود.
وی اظهار کرد: بنابراین اگرچه مقایسه قیمتهای ال پی جی و بنزین به ازای هر تن طی چند سال گذشته میتواند معیاری برای برآورد افزایش قیمت بیشتر این فرآورده نسبت به بنزین طی سالهای آتی باشد، اما دلیل اصلی و کافی جهت تایید افزایش قیمت ال پی جی نسبت به بنزین براساس عرضه و تقاضای بین المللی و مطالعات بازاری که موسسات معتبر بین المللی در این زمینه انجام دادهاند، است.
او گفت: میزان خسارات اقتصادی تحمیلی به کشور از این محل ۴هزار میلیارد تومان در سال برای سالهای ابتدایی و تا ۸ هزار میلیارد تومان در سال، برای سالهای بعدی است. از طرفی ارزش افزوده ناشی از فرآیندهای پتروشیمی با خوراک ال پی جی قابل توجه است.
وی با بیان اینکه شرکت هاى تخصصی مطالعات اقتصادی طرحهای نفت و گاز نظیر IHS Markit که برای برخی کشورهای خاورمیانه نظیر عربستان سعودی مطالعات اقتصادی انجام دادهاند نیز بر این مساله تاکید نمودهاند که بهترین و اقتصادیترین حالات برای این کشور و کشوری نظیر ایران که سرشار از منابع نفت و گاز است، با توجه به زیرساختها و نیاز بازار و مطالعات عرضه و تقاضای منطقهای و بین المللی، استفاده از ال پی جی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی با ارزش افزوده بالاتر و نیز واحدهای پایین دستی پالایشگاهی نظیر PDH و Steam Cracker و... بوده است.
او بیان کرد: استفاده از ال پی جی در خودروها و عدم استفاده از آن به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی، یعنی نادیده گرفتن ارزش افزودهای بالغ بر ۲ میلیارد دلار در سال که با افزایش اجتناب ناپذیر عرضه ال پی جی به عنوان سوخت خودروها، حتی تا چندین برابر نیز افزایش خواهد یافت.
سهرابی با بیان اینکه بدون شک یکی از مهمترین مولفههای اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری به ویژه سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بررسی اولویتها، بررسی سود یا زیان وارده ناشی از اجرای طرح اقتصادی و استفاده حداکثری از امکانات و زیرساختهای موجود کشور و پرهیز از موازی کاریهای غیرضروری و صرفه جویی ارزی به ویژه در شرایط سخت تحریمی است گفت: ساخت جایگاههای استاندارد توزیع سوخت الی پی جی به دلیل اهمیت ایمنی این نوع جایگاهها و اشتعال پذیری بیشتری که نسبت به بنزین دارند بسیار پر هزینه است، به عنوان مثال احداث جایگاه استاندارد و ایمن حدود ۱میلیون دلار هزینه خواهد داشت که مبلغی بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان (ارز نیما) است علاوه بر این تعدد قطعات و تجهیزات این نوع جایگاهها و تجهیزات ایمنی مورد نیاز آنها، نیاز به واردات بخش قابل توجهی از این قطعات و تجهیزات را به دنبال خواهد داشت که علاوه بر مشکلات تامین در شرایط تحریم، خروج ارز از کشور را نیز شامل خواهد شد.
عضو هیئت مدیره تاکید کرد: براین اساس میتوان گفت هزینه اجرای این طرح جهت احداث ۱۵۰جایگاه جدید استاندارد و تبدیل یک میلیون خودرو حدود ۳۸.۵ هزار میلیارد تومان برآورد میشود بنابراین اتوگاز با توجه به هزینههای بسیار گزاف مترتب بر آن در مقایسه با CNG به دلیل زیرساختهای گسترده موجود جهت توزیع گاز طبیعی و نیز جایگاههای CNG موجود و فراگیری آن و هزینههای به مراتب کمتر، دارای توجیه اقتصادی نیست.
وی ادامه داد: اجرای طرح اتوگاز نیازمند ایجاد زیرساخت طی فرآیندی زمانبر همراه با هزینههای گزاف است و موجب از دست دادن فرصتهای سودآور تبدیل ال پی جی به فرآوردههای با ارزش افزوده بالاتر میشود.
او بیان کرد:گنجاندن ال پی جی در سبد سوخت کشور با سیاستهای کلی نظام که کاهش خام فروشی ودر تعارض است چراکه خام سوزی ال پی جی در حالیکه قابلیت تبدیل به محصولات با ارزشتر را دارد، خود نوعی خام فروشی محسوب میشود.
وی ادامه داد: در صورتی که این فرآورده در سبد سوخت کشور قرار گیرد فرصت تبدیل آن به محصولات با ارزشتر برای همیشه از بین خواهد رفت چراکه ما این ظرفیت را برای سوختن تخصیص دادهایم و هزینههای هنگفتی که برای ایجاد زیرساختها خواهد شد دیگر فرصت بازگشتی نخواهند گذاشت.