کارشناس فعال در حوزه صنعت پتروشیمی با اشاره به ساخت ۱۵ مجتمع پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی در سواحل بندر چابهار، گفت: این منطقه به زودی تبدیل به سومین هاب پتروشیمی ایران می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نعمت زاده در سومین گردهمایی مهندسین پلیمر و شیمی با بیان این مطلب گفت: بندر عسلویه و ماهشهر به‌عنوان دو هاب پتروشیمی کشور پیش از این راه‌اندازی شده بود که به تازگی با مشارکت بخش خصوصی ساخت خط لوله 1051 کیلومتری از عسلویه به بندر چابهار به منظور انتقال اتان در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی با بیان این‌که مطالعات و طراحی این خط لوله به پایان رسیده است، تصریح کرد: در مرحله نخست بهره‌ برداری از این خط لوله 24 اینچ  2.5 میلیون تن خوراک همچنین برای تولید 4 میلیون تن با خط لوله 34 اینچ از عسلویه به چابهار انتقال خواهد یافت.
 
این کارشناس با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای انتقال دریایی میعانات گازی از پارس جنوبی به بندر چابهار، اظهارداشت: قرار است در فاز اول توسعه طراحی، ساخت و راه اندازی 15 مجتمع جدید پتروشیمیایی گازی شامل واحدهای تولید، اوره، آمونیاک، متانول و برخی صنایع تکمیلی پتروشیمی انجام شود.

وی با اشاره به این‌که تا سال  1400 بندر چابهار تبدیل به بزرگترین هاب پتروشیمی ایران می‌شود در خصوص ویژگی‌های این منطقه گفت: نزدیک بودن به بازارهای مصرف و کاهش هزینه تولید از جمله مزیت‌های مجتمع‌های پتروشیمی بندر چابهار است.

وی از امضای نخستین قرارداد و انجام توافق های نهایی با بخش خصوصی برای ساخت نخستین واحد اوره آمونیاک در بندر چابهار خبر داد و افزود: ساخت خط لوله انتقال اتان با سرمایه گذاری 600 میلیون دلاری بخش خصوصی انجام می شود.
 
این فعال صنعت پتروشیمی همچنین از خرید 1089 هکتار زمین در منطقه چابهار برای ساخت توسعه پتروشیمی ها سخن گفت و افزود: دراین منطقه تمامی سرمایه گذاران از مزیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شامل برخی از معافیت های مالیاتی و گمرکی برخوردار می شوند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری شرکتهای متعدد خصوصی و غیر دولتی برای شکل گیری این هاب جدید پتروشیمیایی، تصریح کرد: بر این اساس ساخت یک خط لوله به طول یکهزار و 51 کیلومتر به منظور انتقال اتان از عسلویه به بندر چابهار در دستور کار قرار گرفته که تاکنون فاز اول طراحی و مطالعات آن به پایان رسیده است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار