شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در نامه‌اي به استانداران سراسر كشور ضوابط و شاخص هاي بازيابي هويت شهرسازي و معماري اسلامي- ايراني را اعلام كرد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي ، شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در بيست و يكمين جلسه سال گذشته خود پيرو مصوبه مورخ 5/2/1390 خود، با عنوان «دستورالعمل ماده 169 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور» ‌و به منظور هماهنگي مطالعات برنامه‌ريزي و طراحي‌ بناها، فضاهاي شهري و طرح‌هاي توسعه شهري با ويژگي‌هاي شهرسازي و معماري اسلامي-ايراني، بنا به پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي، «ضوابط و شاخصهاي لازم جهت بازيابي هويت شهرسازي و معماري اسلامي-ايراني» را مورد بررسي قرار داد.
بنابراين گزارش ، در جلسه ياد شده ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص ضوابط و شاخص‌هاي مربوطه، متن پيشنهادي كارگروه، با اصلاحاتي كه اعضاي شورايعالي مطرح كردند به تصويب اعضا رسيد .
بنابر اين گزارش مفاد اين مصوبه براي تمامي طراحان، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي، تهيه، بررسي، تصويب، نظارت و اجراي معماري بناها و فضاهاي شهري، طرح هاي شهرسازي و توسعه شهري، شهرداري ها، سازمان هاي نظام مهندسي ساختمان و ساير نهاد‌هاي ذيربط لازم‌الاجرا خواهد است.
همچنين رعايت مفاد اين مصوبه حتي هنگام مرمت ، احيا ، بهسازي و نوسازي بناهاي موجود نيز الزامي است.
هماهنگي با بستر طبيعي ، رعايت اصل محرميت ، فراهم نمودن زمينه هاي بهبود ساختار شهر، حفاظت و صيانت از بناها و بافت هاي فرهنگي دركنار شناسايي و برنامه ريزي براي حذف عوامل مخل تحقق معماري و شهرسازي ارزشمند اسلامي از مهمترين شاخص هاي اعلام شده در اين مصوبه هستند./س
برچسب ها: معماری ، شهرسازی ، هویت ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار