وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عطار حلقه‌ای زرین در سلسله عارفان ایرانی و شاعران پارسی‌گوی است و به‌حتم یکی از پایه‌های استوار و بلند کاخ شعر معنوی است.

 به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، ‌محمد حسینی در پیام خود به مناسبت روز بزرگداشت ملی عطار که به خاطر ایام فاطمیه در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد، اظهار كرد: مقام او در غزل، پهلو به سعدی و حافظ می‌زند و مثنوی معنوی مولوی، پرواز را از منطق‌الطیر او آموخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شیخ عطار نیشابور از بزرگ‌ترین آفرینندگان آثار عرفانی و پیشوای بسیاری از معرفت‌گویان و سخن‌سرایان بزرگ ایرانی است.

حسيني در پیام خود بيان كرد: باورمندی و شریعت‌گرایی او به حدی است که می‌توان نام گرانقدرش را در شمار  دانشمندان  بزرگ جهان اسلام نوشت و به آن مباهات کرد.

وي تاکید کرد: دلبستگی عطار به علوم دینی و شیفتگی‌اش به معرفت، در همه آثار و اثمارش پدیدار است، چنان‌که در "مصیبت نامه" تصریح می‌کند علم دین را باید از فقه، تفسیر و حدیث جست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این سخن، بدان معنا است که شناخت دین، تنها از رهگذر تأمل در منابع و نصوص دینی ممکن است و آمیختگی و التقاط، ثمری جز سرگشتگی و گمراهی ندارد.

حسيني گفت: به راستی که این همه شریعت‌مداری در اندیشه‌های شاعری که جهان را از منظر عرفان و ذوق می‌نگرد، شگفت است.

وي تصریح کرد: عطار سهم بسیاری در گسترش عرفان در زبان منظوم فارسی دارد، بدین‌رو است که شیخ محمود شبستری، عارف و شاعر نامی قرن هشتم، شاعری را برای خود عار نمی‌داند، فقط از آن‌رو که نام عطار در میان شاعران به چشم می‌خورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد: همچنین عطار به مدد زبان توانمند و ساده‌گوی خود توانست معرفت ذوقی و شهودی را جامه نظم پارسی بپوشاند سپس آن را برای مولوی و حافظ و سعدی و عارفان پس از خود میراث گذارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سیرت علمی و عملی او نیز نقش فراوانی در پیراستگی عرفان از افت‌ها و آفت‌ها داشت.

حسینی افزود: او همچون ناصرخسرو، نظم در دری را به پای خوکان نریخت و هرگز شعر شیوا و زبان توانای خود را به مدح ظالمان یا قدح هم‌روزگاران نیالود.

وی بيان کرد: عطار، برخلاف بسیاری از هم‌قطارانش، مردم نیشابور را در فتنه مغول تنها نگذاشت و از عهد خود با خدای خویش نگریخت.

گفتنی است این پیام توسط ‌سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرائت شد، در ابتدای سخنرانی خود یادآور شد: وزیر مذکور به‌علت حضور در مراسم گشایش نمایشگاه دست‌آوردهای دولت دهم در عرصه فرهنگ و هنر در تهران نتوانست در مراسم بزرگ‌داشت روز ملی عطار حضور به‌هم رساند.

برچسب ها: حلقه ، سلسله ، عارفان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.