مبتکران کشورمان دستگاه اندازه گیری نیروی اصطلاک با امکان اندازه گیری برای انواع الیاف طبیعی و مصنوعی را طراحی و تولید کردند.

دکتر شهرام نوروزيه، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: این اختراع با استفاده از یک متد نو و یک ابزار جدید نیروی اصطلاک را روی فتیله اندازه گیری کرده و اثر این نیرو را روی نخ حاصل از این فتیله مطالعه نمایند ،اساس این دستگاه بر اندازه گیری نیروی لازم برای گسیختگی یک فتیله فشرده شده است.

وی گفت: مزیت این روش نسبت به روش های گذشته این است که با اندازه گیری نیروی اصطلاک بین الیاف پنبه در فتیله و تولید نخ از همین فتیله می توان اثر نیروی اصطلاک بین الیاف را در کیفیت نخ تولیدی مورد بررسی و مقایسه قرار داد.

نوروزیه تصریح کرد: یکی از ویژگی های دستگاه اندازه گیری نیروی اصطلاک، امکان اندازه گیری نیروی اصطلاک برای انواع الیاف طبیعی و مصنوعی است.

وی ادامه داد: این دستگاه در مدت کمتر از سه دقیقه اندازه گیری  را انجام می دهد و به دلیل کوچک بودن و سبک بودن آن قابل حمل بوده و می توان از آن به شکل پرتابل در کارخانه جات نخ ریسی در کنار ماشین ریسندگی استفاده کرد، همچنین با افزودن تجهیزات ذخیره سازی داده ها و تجزیه و تحلیل آنها این دستگاه قابلیت استفاده در مراکز تحقیقاتی را نیز خواهد داشت./ح
برچسب ها: اصطلاک ، الیاف ، نخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.